Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

L’école en France

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje ciekawostki dotyczące szkoły we Francji,

  • porównuje system szkolny w Polsce i we Francji,

  • opisuje system edukacji w Polsce.

Cele motywacyjne

Zaspokaja potrzebę ciekawości (poznaje ciekawostki dotyczące nauki we Francji), porównuje cechy charakterystyczne szkół we Francji i w Polsce. Rozwija umiejętność wypowiedzi pisemnej.

Strategie uczenia się

Strategie pamięciowe, strategie kognitywne

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym,

  • metody aktywizujące: skojarzenia,

  • metody praktyczne: tabele leksykalne,

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel prosi uczniów, aby wyszukali ciekawostki na temat systemu oświaty we Francji. Podpowiada im, że potrzebne im informacje mogą znaleźć na stronach internetowych w języku polskim. Prosi również, by w słowniku wyszukali francuskie odpowiedniki podstawowych słów (np. egzamin, klasa, przerwa etc.).


Nauczyciel wita uczniów w języku francuskim i zachęca ich do podzielenia się informacjami, które wyszukali przed lekcją. Prosi również o podanie słówek, które zdecydowali się przetłumaczyć. Nauczyciel zapisuje słownictwo na tablicy.

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem: wybrani/chętni uczniowie czytają na głos tekst dotyczący szkolnictwa we Francji. Nauczyciel prosi uczniów, aby rozwiązali w parach ćwiczenia dotyczące tekstu. Następnie uczniowie przyglądają się systemowi ocen we Francji. Nauczyciel zachęca ich do porównania z polskim systemem.

Po analizie tabelki uczniowie zapoznają się z dialogami na grafikach i rozwiązują ćwiczenia do ilustracji.

Praca z multimedium: Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z multimedium, które bazuje na porównaniu systemu polskiego i francuskiego. Nagrania nauczyciel odtwarza dla całej klasy. Uczniowie w parach rozwiązują zadania, a następnie konsultują wyniki z inną dwójką.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie wykonują polecenia w parach. Ich zadaniem jest próba wyszukania poprawnych odpowiedzi (jeśli ich nie znają) w e‑materiale przed konsultacją z nauczycielem.

Praca domowa:

Opisz wymarzony system szkolny. Ile trwają lekcje? Ile przerwy? Ile dni wolnych przysługuje uczniom? Jakie przedmiotów się uczą? Ile egzaminów mają do zdania?

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących edukacji, a także podczas zajęć dotyczących różnic zachodzących pomiędzy Polską i Francją.