Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Quelle fête tu aimes ?

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy miesięcy po francusku,

  • nazywa popularne święta,

  • poznaje pewne różnice w kalendarzu świąt w Polsce i we Francji,

  • opowiada o ulubionym święcie.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, że ich dotychczasowa znajomość francuskiego pozwala im samodzielnie wyszukiwać informacje zawarte na francuskich stronach internetowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, jakie święto przypada w najkrótszym odstępie od dnia, w którym odbywa się lekcja. Nauczyciel zapisuje datę święta na tablicy po francusku.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z grafiką przedstawiającą nazwy miesięcy. Korzystając z ilustracji, przypominają sobie jednocześnie nazwy pór roku.

Uczniowie w parach rozwiązują polecenia do ilustracji i dzielą się między sobą odpowiedziami. Nauczyciel kontroluje poprawność odpowiedzi oraz koryguje wymowę uczniów.

Ostatnie ćwiczenie do ilustracji uczniowie mogą wykonać, przechadzając się po klasie i pytając o miesiąc urodzin kolegów i koleżanek.

W dalszej części lekcji uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji Przeczytaj, a następnie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia związane z jego zrozumieniem. Nauczyciel indywidualnie wspiera osoby, które napotkały problemy.

Uczniowie zapoznają się z mapą myśli, wyświetlaną na tablicy interaktywnej/rzutniku. W trakcie zapoznawania się z multimedium mogą zaglądać do słownika dołączonego do lekcji. Pierwsze i drugie ćwiczenie mogą rozwiązywać na bieżąco, indywidualnie, a trzecie i czwarte w parach.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

Na koniec lekcji nauczyciel może poprosić klasę, aby jeszcze raz – chórem – wymieniła nazwy miesięcy po francusku (dla utrudnienia można poprosić, by uczniowie zaczęli od końca roku).

Nauczyciel kończy lekcję, zwracając uwagę uczniów na nabyte przez nich umiejętności.

Praca domowa:

Poszukaj nietypowych, interesujących świąt lub dni – zapisz ich francuskie nazwy i wskaż, w jakich miesiącach się je obchodzi.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa myśli może zostać wykorzystana podczas różnych zajęć dotyczących kultury krajów francuskojęzycznych lub różnic między Francją a Polską. Może również zostać wykorzystana podczas powtórzenia całego działu oraz jako powtórka z nazw miesięcy. Nauczyciel może zasugerować klasie, by samodzielnie stworzyli taką mapę, którą będą mogli rozszerzać, ilekroć usłyszą o jakimś ciekawym lub nietypowym dniu (np. Dzień Pluszowego Misia, Dzień Pizzy itd.).