Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Au secours, il y a eu un accident !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o wypadku, używając czasów przeszłych;

  • opowiada o wydarzeniach z przeszłości używając czasu plus‑que‑parfait;

  • mówi o kontuzjach, jakich można doznać w następstwie niegroźnych wypadków.

Cele motywacyjne:

Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy związane z kontuzjami.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja:

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie:

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego:

  • praca w parach:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują.
Nauczyciel zadaje kilka pytań dotyczących sportów ekstremalnych i ryzyka. Przykłady pytań:
Quels sports faites‑vous ? Regardez les photos, quel est le point commun entre ces sports ? Lequel de ces sports voudriez‑vous faire ? Lequel faites‑vous ? Lesquels auriez‑vous peur de pratiquer ?
Przykłady zdjęć:
https://pixabay.com/fr/photos/homme-skieur-ski-neige-pentes-498473/
https://pixabay.com/fr/photos/motard-moto-homme-stunt-personne-384921/
https://pixabay.com/fr/photos/parachutisme-sport-extr%c3%a8me-%c3%a9vasion-721299/

Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.
Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym.
Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia gramatyczne (czasy przeszłe).
Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia.
Nauczyciel przechodzi do pracy z audiobookiem. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

Potem uczniowie pracują w parach. Dostają zdjęcia osób w różnych sytuacjach. Przykłady zdjęć:
https://pixabay.com/fr/photos/planche-a-neige-homme-hiver-2030851/
https://pixabay.com/fr/photos/patineur-skateur-skatepark-patinage-4618922/
https://pixabay.com/fr/photos/feu-de-camp-br%c3%bblant-camping-fermer-1846142/
https://pixabay.com/fr/photos/b%c3%a9quilles-le-traumatisme-la-fracture-5381823/
https://pixabay.com/fr/photos/v%c3%a9lo-accident-v%c3%a9lo-de-montagne-592543/
https://pixabay.com/fr/photos/smartphone-cass%c3%a9-endommag%c3%a9-d%c3%a9faut-2539692/

Wybierają dwa zdjęcia. Jedno jest początkiem, drugie końcem historii. Opowiadają, co się wydarzyło. Chętni mogą przygotować również dialogi. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje scenki na forum.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje pytania:
Avez‑vous eu des accidents qui se sont terminés par des blessures ? Quel genre de blessures avez vous eu ? Comment cela s'est‑il passé ? Qu'avez‑vous fait juste après l'accident ?

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału -pisemnie.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może posłużyć do pracy nad zadawaniem pytań.