Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Cómo es tu perro?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

l2) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia zwierzęta domowe;

  • opisuje wygląd zwierząt domowych i charakteryzuje ich zachowanie;

  • opowiada o zwierzęciu domowym, które miał, ma lub chciałby mieć.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • angażuje się w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji i bliskich mu tematów;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;

  • uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

ilustracja multimedialna, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą; praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, karta papieru i kredki lub flamastry

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi o zgłoszenie się uczniów, którzy mają jakieś zwierzę domowe. Następnie prosi o podniesienie ręki tych, którzy mają psy. Nauczyciel pyta uczniów prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

a. Uczniowie wykonują polecenie 1.

b. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy zwierząt.

c. Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują polecenie 2. i 3.

d. Nauczyciel pyta uczniów, czy zgadzają się z treścią artykułu. Zadaje przy tym dodatkowe pytania, na przykład, czy uczniowie zgadzają się, że aby zdecydować się na posiadanie zwierzęcia, należy być odpowiedzialnym.

e. Uczniowie wykonują polecenie 4. Nauczyciel pyta uczniów, jakie inne zwierzęta byłyby odpowiednie dla wypowiadających się osób.

  1. Grafiki oraz kącik gramatyczny:

a. Uczniowie zapoznają się z nazwami zwierząt.

b. Uczniowie wykonują ćwiczenie do tej części kącika leksykalnego. Nauczyciel prosi kilku uczniów, żeby wymówili wybrane nazwy zwierząt.

d. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami służącymi do opisu zwierząt. 

e. Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie kilku zdań ustnie na podstawie tabelki.

f. Uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika leksykalnego.

  1. Multimedium:

a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

b. Po wykonaniu polecenia 1. nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w tekście innych przykładów nazw cech wyglądu oraz charakteru.

c. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. 

d. Podczas pracy nad ćwiczeniem 2. nauczyciel może poprosić uczniów o wyszukanie innych cech charakterystycznych zwierząt i zdać klasie pytanie typu: Quién tiene/es…?

e. Podczas wykonywania ćwiczenia 4. nauczyciel może zapytać uczniów, które zwierzęta wykonują określone czynności, np. biegają, skaczą itd.

  1. Część ćwiczeniowa:

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane są według wrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Po wykonaniu ćwiczenia 3. uczniowie mogą spróbować opisać ustnie jedno ze zwierząt ze zdjęć, używając wyrażeń, które pojawiły się w nagraniu.

c. Do ćwiczenia 8. nauczyciel może zaproponować uczniom zabawę w parach, w czasie której jeden z uczniów opisuje wybrane zwierzę, a drugi próbuje je narysować na podstawie opisu. Następnie uczniowie porównują, w jakim stopniu rysunek jest wierny opisowi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie zwierzęta umiecie wymienić w języku hiszpańskim?

  • Jak powiecie, że zwierzę ma długi ogon, jest koloru szarego czy jest średnich rozmiarów?

  • Jakie znacie przymiotniki w języku hiszpańskim, za pomocą których można opisać charakter zwierzęcia?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy zwierząt w języku hiszpańskim.

  • Potrafię opisać każde z tych zwierząt.

Praca domowa:

Uczniowie dobierają się w pary i wysyłają sobie nawzajem zdjęcie jakiegoś zwierzęcia domowego. Uczniowie mają za zadanie przygotować w domu opis tego zwierzęcia, uwzględniając jego wygląd oraz charakter (na podstawie pozy, mimiki).

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami zwierząt i ich zdjęciami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.