Imię i nazwisko autora: Kinga Mądraszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Une journée dans la vie d'un(e) guide touristique

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

poszerza słownictwo dotyczące zwiedzania miejsc turystycznych;

  • opisuje plan wycieczki, używając łączników chronologicznych;

  • opowiada o zawodzie przewodnika turystycznego / pilota wycieczek.

Cele motywacyjne

Uczeń zaspokaja ciekawość innych obszarów europejskich, a także rozważa swoje szanse odniesienia sukcesu w zaproponowanych zawodzie przewodnika turystycznego.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, wykreślanka słów, samodzielne uzupełnianie krzyżówek i tekstów, łączenie elementów, wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w zakresie więzów rodzinnych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca

  • burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Na rozpoczęcie lekcji pyta, czy kiedykolwiek byli na zorganizowanej wycieczce, czy ktoś ich oprowadzał po jakimś miejscu, czy było ciekawie i czy taka praca wydaje im się trudna. Uczniowie powinni starać się formułować swoje odpowiedzi w języku francuskim. W ten sposób prowadzący naprowadza ich na temat lekcji, jakim jest praca przewodnika turystycznego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zapoznaje uczniów w ramach ciekawostki z podwójnym znaczeniem wyrażenia guide touristique w oparciu o zawartość kącika leksykalnego. Może podać kilka zdań z użyciem tego sformułowania i poprosić uczniów, aby wywnioskowali z kontekstu, czy mówi o osobie, czy o książce.

Następnie uczniowie zapoznają się z czytanką. Mogą się konsultować w parach, jeśli nie rozumieją jakiegoś fragmentu. Następnie uczniowie – w tych samych parach – rozwiązują ćwiczenia. Zgłaszają nauczycielowi wątpliwości, jeśli jakieś zadanie stanowi dla nich problem.

W dalszej kolejności uczniowie samodzielnie proszeni są o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym zawierającym konektory chronologiczne oraz o znalezienie ich w teście do czytania. Nauczyciel pyta, które z nich poznali już wcześniej i czy trudno im domyślić się znaczenia nowych.?

Uczniowie przechodzą do części multimedialnej. Przed odtworzeniem prezentacji proszeni są oni o zapoznanie się z ćwiczeniami 1 - 3 i rozwiązywanie ich w trakcie oglądania prezentacji i odsłuchu. Wypowiedzi z zad. 4 mogą następnie posłużyć za punkt wyjścia do klasowej dyskusji na temat zawodu przewodnika turystycznego.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne 1 - 6 z sekcji Sprawdź się. Na koniec zajęć nauczyciel proponuje uczniom ogrywanie scenek improwizowanych. Prosi uczniów o wyszukanie w internecie ofert biur turystycznych dotyczących zwiedzania różnych miejsc z przewodnikiem. Następnie uczniowie dobierają się w pary, po czym jeden z nich odgrywa rolę turysty zainteresowanego wycieczką, a drugi - opowiada o niej. Jeśli wystarczy czasu, uczniowie wykonują zad. 7, a następnie opracowują w grupach wspólny plan zwiedzania miejscowości.

Praca domowa:

Dokończenie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

oferty biur turystycznych dotyczących wycieczek z przewodnikiem

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może posłużyć podczas innych lekcji dotyczących zawodów, ale również podczas zajęć o cechach charakteru oraz o planie dnia. Nauczyciel może również poprosić uczniów o samodzielną pracę z multimedium, jeśli zdecyduje się na zastosowanie blended learning.