Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat lekcji: À l’agence immobilière

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, A1+

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

4. Kompetencje cyfrowe.

5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo potrzebne do opisu domu lub mieszkania;

  • przypomina sobie skróty stosowane w ogłoszeniach najmu i sprzedaży nieruchomości;

  • opisuje dom lub mieszkanie, które mu się podoba.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja swoją ciekawość świata,

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów,

  • rozwija umiejętność prezentacji miejsc.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody, techniki i formy pracy:

  • metody podające: czytanka, wykład, tablice leksykalne i gramatyczne

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowe: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom wybrane ogłoszenia z internetowych stron francuskojęzycznych biur nieruchomości i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, czego mogą dotyczyć.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym. W parach odgadują znaczenie skrótów w pierwszej wersji ogłoszenia. Następnie porównują swoje rozwiązania z pełną wersją ogłoszenia.

  • Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują ćwiczenia 1 - 3, załączone do bloku tekstowego.

  • Nauczyciel prosi wybranych lub chętnych uczniów o odczytanie odpowiedzi na głos.

  • Przed przejściem do mapy pojęć w części Rappel lexical, nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w treści ogłoszenia wyrazów potrzebnych do opisania nieruchomości. Propozycje uczniów zapisuje na tablicy w formie listy. Następnie zaznajamia uczniów z instrukcją obsługi interaktywnej mapy pojęć i porównuje zapisane na tablicy słownictwo z zawartością poszczególnych pól tematycznych mapy.

  • Uczniowie przechodzą do części Coin communication. Wspólnie z nauczycielem omawiają plan opisu mieszkania lub domu, wykorzystując również słownictwo z poprzedniej części e‑materiału, po czym wykonują samodzielnie ćwicz. 4. W tym momencie lekcji nauczyciel może zaprezentować uczniom dowolnie wybraną fotografię nieruchomości i prosić każdego z nich o ułożenie jednego jej opisu. Uczniowie czytają kolejno swoje zdania na głos, a reszta klasy ma za zadanie dopasować je do odpowiednich części opisu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie).

  • W kolejnej części zajęć, uczniowie wysłuchują nagrań z multimedium i samodzielnie wykonują zad. 1 - 3. Wypowiedzi z zad. 3 mogą zostać wykorzystane do wykonania klasowej galerii wymarzonych mieszkań i domów, która mogłaby się składać ze znalezionych w internecie lub czasopismach fotografii, albo z ilustracji wykonanych przez uczniów.

  • W części Sprawdź się uczniowie pracują samodzielnie, rozwiązując zadania
    1 - 6.

  • Tytułem wstępu do wykonania zadań domowych nauczyciel zachęca uczniów do odgrywania scenek sytuacyjnych. W tym celu nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: klientów i agentów biur nieruchomości. Pierwsza grupa formułuje wypowiedzi na temat swoich oczekiwań co do najmu nieruchomości w wybranych regionach Francji (według aspektów zaprezentowanych w Rappel lexical oraz Coin communication). Druga grupa układa różne oferty wynajmu nieruchomości, nie znając jeszcze oczekiwań „swoich klientów”. 
    Gdy już wszyscy są gotowi, uczniowie z pierwszej grupy odgrywają rolę osób szukających ofert, a uczniowie z grupy drugiej - pracowników biur nieruchomości, proponujących im wynajem mieszkań lub domów zgodnie z przedstawianymi kryteriami. W zależności od liczebności grup uczniowie mogą się dobierać w kilka różnych „biur nieruchomości” oraz pary lub „rodziny”, które je będą odwiedzać, szukając dopasowanych propozycji.

Faza podsumowująca:

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

Zad. 7 oraz zad. 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: wybrane strony internetowe biur nieruchomości w języku francuskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nagranie może posłużyć do powtórki słownictwa związanego z opisem domu i miejscem zamieszkania. Może stanowić również urozmaicenie innych lekcji dotyczących redagowania opisów miejsc.