Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Je fais un modèle du Système solaire

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II. Uwaga, materiał może być wykorzystany również w starszych klasach oraz podczas zajęć dodatkowych

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonywania prac plastyczno‑technicznych;

  • powtarza użycie bezokolicznika i trybu rozkazującego w zdaniu;

  • stosuje wyrażenia potrzebne do udzielania instrukcji;

  • udziela rad dotyczących organizacji pracy oraz pisze instrukcję konstruowania modelu technicznego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy;

  • kształci umiejętność rozumienia podawanej mu przez kogoś instrukcji;

  • pisze własną instrukcję.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: prawda fałsz, zdań, łączenie w pary, grupowanie elementów, analiza danych językowych, dedukcja strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy znają lub pamiętają nazwy ośmiu planet Układu Słonecznego. W razie potrzeby uzupełnia informacje podawane przez uczniów oraz podaje nazwy planet w języku francuskim.

  • Nauczyciel podaje temat lekcji po francusku : Je fais un modèle du Système solaire. Podaje cele lekcji i zwraca uwagę uczniów na korzyści płynące z umiejętności rozumienia i formułowania instrukcji w języku francuskim.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem czytanki w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na treść kącika gramatycznego oraz zasoby słownika dołączonego do materiału, aby pomóc uczniom lepiej zrozumieć przeczytany tekst.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czego potrzebowaliby do zbudowania modelu Układu Słonecznego i jakie byłoby zastosowanie każdego z tych materiałów.

  • Uczniowie pracują z kącikiem leksykalnym. Poznają nazwy różnych materiałów potrzebnych do wykonywania prac plastycznych i technicznych. W razie potrzeby nauczyciel podaje nazwy innych materiałów i narzędzi.

  • Nauczyciel prosi uczniów o odsłuchanie pliku audio i wykonanie załączonych do niego ćwiczeń.

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda grupa przygotowuje zagadkę w formie prostej instrukcji. Po przeczytaniu na głos przygotowanych przez uczniów wskazówek reszta klasy zgaduje, o jaki model chodzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z części Sprawdź się.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć na lekcji, na której pojawiają się wyrażenia mające na celu podanie instrukcji.