Imię i nazwisko autora:

Monika Spławska‑Murmyło

Przedmiot:

Język obcy nowożytny – j. francuski

Temat zajęć:

Dans mon petit jardin

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 7 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy elementów wyposażenia ogrodu oraz roślin ogrodowych,

  • stosuje wyrażenia celu (les expressions du but), aby opowiedzieć o zaletach posiadania ogrodu,

  • opisuje ogród swoich marzeń.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, jak wiele informacji są w stanie przekazać przy pomocy już posiadanej wiedzy (np. opis zalet posidania ogrodu przy pomocy struktur leksykalnych wyrażającyc cel etc.).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie, słuchanie, tablice leksykalne,

  • strategie kognitywne: test wyboru, prawda – fałsz, wstawianie w tekst, uzupełnianie tekstu, parowanie, grupowanie,

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazu.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, artykuł. świadectwa,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe,

  • metody aktywizujące: pantomima.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Następnie rozpoczyna rozmowę na temat ogrodów: czy ktoś z uczniów/uczennic ma ogród lub ogródek działkowy? Co w nim się znajduje? Czy lubi w nim przebywać? Nauczyciel może wyświetlić dowolne zdjęcie ogrodu. Prosi uczniów, by spróbowali opisać dany ogród, odwołując się do posiadanej wiedzy (uczniowie powinni już znać słowo plante czy arbre, a także np. nazwy kolorów). 

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem: uczniowie czytają artykuł poświęcony korzyściom, jakie można mieć z posiadania ogrodu. Nauczyciel zachęca, by przy pierwszej lekturze spróbowali domyślić się znaczenia nowych słów na podstawie kontekstu. Przy drugiej lekturze uczniowie mogą podświetlić nowe słowa i zapoznać się z ich znaczeniem.

Praca z leksyką: do zapoznania uczniów z leksyką nauczyciel może wykorzystać ilustracje dołączone do e‑materiału, może też posłużyć się własnymi ilustracjami, np. wyświetlonymi na rzutniku. Uczniowie poznają nazwy roślin ogrodowych, akcesoriów oraz czynności, jakie wykonuje się w ogrodzie. Następnie rozwiązują ćwiczenia dołączone do kącika leksykalnego.

Praca z gramatyką: uczniowie zapoznają się z treściami w kąciku gramatycznym. Nauczyciel, w razie potrzeby, tłumaczy użycie podanych w e‑materiale struktur. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie dołączone do kącika gramatycznego.

Praca z multimedium: nauczyciel wprowadza uczniów do pracy z multimedium, dzieląc ich na pięć grup. Każdej grupie przydzielony zostaje jeden typ ogrodu według kategorii podanych na ilustracji. Uczniowie zapoznają się z wypowiedziami bohaterów multimedium, a następnie każda grupa przygotowuje po dwa zdania do każdej wypowiedzi: w jakim celu używane są przedstawione w danej kateogorii ogrody. Uczniowie wykorzystują w swoich wypowiedziach struktury z kącika gramatycznego.

Na podsumowanie tej fazy lekcji nauczyciel rozwiązuje wspólnie z uczniami wybrane przez siebie ćwiczenia celem utrwalenia nowego słownictwa. Warto, aby na koniec lekcji zostało kilka minut na pantomimę, a więc część ćwiczeń może zostać zadana jako praca domowa.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i bez użycia słów prezentują innym różne czynności związane z ogrodnictwem (można wykorzystać do tego np. rekwizyty przyniesione przez nauczyciela). Uczniowie mogą też spróbować zaprezentować drzewo, kwiat czy akcesorium ogrodowe. Zadaniem innych uczestników lekcji jest odgadnięcie słowa i ułożenie z nim jednego zdania (ustnie).

Praca domowa:

Dokończenie ćwiczeń z e‑materiału. 

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia różnych ogrodów, zdjęcia roślin uprawianych w ogródkach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustrację interaktywną można wykorzystać podczas innych zajęć dotyczących świata przyrody, a także podczas lekcji powtórzeniowej dotyczącej wyrażeń celu.