Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: język obcy nowożytny – język francuski

Temat zajęć: Les Jeux Olympiques – pour ou contre ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa II, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza słownictwo dotyczące infrastruktury sportowej,

  • stosuje opozycję w tekście argumentacyjnym;

  • opowiada o kulisach organizacji igrzysk;

  • zajmuje stanowisko dotyczące organizacji igrzysk w swoim kraju.

Cele motywacyjne:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości (zyskuje dodatkowe informacje o największej imprezie sportowej na świecie);

  • rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na jeden z tematów budzących sporą polemikę publiczną.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda – fałsz;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja;

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, plik audio;

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje grafiki przedstawiające logo igrzysk olimpijskich w Paryżu w 2024 r. Zadaje uczniom pytania dotyczące ilustracji. Przykłady pytań:

    • Selon vous, que représentent ces images ?

    • A quoi vous font‑elles penser ?

  • Jeśli uczniowie nie odgadną, że chodzi o logo igrzysk olimpijskich, nauczyciel naprowadza ich na tę odpowiedź, a następnie podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z tekstem źródłowym. Jeszcze przed przystąpieniem do wykonania ćwiczeń nauczyciel prosi wybranego lub chętnego ucznia o zrekapitulowanie najważniejszych myśli zawartych w dokumencie. Następnie uczniowie w parach rozwiązują zadania do tekstu.

  • W dalszej kolejności nauczyciel wyjaśnia zagadnienie gramatyczne, jakim jest opozycja w tekście. Prowadzący zajęcia może poprosić uczniów, aby na tym etapie spróbowali rozwiązać ćwiczenia gramatyczne zarówno z Coin grammaire, jak i z sekcji Sprawdź się.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym. Nauczyciel prosi, by wybrali po dwa słowa z każdej kategorii (objets, lieux, activité) i ułożyli z nimi po jednym zdaniu. Następnie kilkoro wybranych uczniów prezentuje swoje propozycje.

  • Nauczyciel odtwarza dwukrotnie plik audio. Uczniowie proszeni są o próbę wypełnienia ćwiczeń w trakcie odsłuchu.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Na koniec zajęć nauczyciel zadaje serię pytań:

    • La Pologne a‑t-elle des chances de devenir pays‑organisateur des JO ?

    • Pourquoi oui/non ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8 z e‑materiału – pisemnie w zeszycie.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może być wykorzystany do pracy nad mową zależną (relacjonowanie wypowiedzi innych osób). Dodatkowo uczniowie mogą zostać poproszeni o przedstawienie kontrargumentów dotyczących organizacji igrzysk olimpijskich.