Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański) hiszpański

Temat zajęć: Nos vamos de torneo! /Jedziemy na zawody!

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

10. nakazuje, zakazuje.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o różnych dyscyplinach sportu;

  • udziela porad i wskazówek związanych z uprawianiem sportu.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych doświadczeniach związanych ze sportem, z udziałem w zawodach sportowych;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Może na rozgrzewkę poprosić uczniów o wymienienie nazw dyscyplin sportowych, które poznali do tej pory.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu. Wcześniej może upewnić się, czy uczniowie wiedzą, czym jest szkoła sportowa.

Nauczyciel prosi o wykonanie w parach poleceń 1 i 2. Podczas sprawdzania odpowiedzi do polecenia 1 nauczyciel może poprosić uczniów o uzasadnienie każdej odpowiedzi „falso”, prosząc o wskazanie odpowiedniego fragmentu w tekście.

Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza czasowniki związane ze sportem oraz wyrażenia służące do udzielania porad i wskazówek.

Uczniowie wykonują w parach polecenia 4. i 5. W celu podsumowania tej części nauczyciel może zapytać uczniów o to, jakie sporty lubią uprawiać.

  1. Multimedium.

Nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do materiału. Może zachęcić uczniów do tego, by przypomnieli sobie słownictwo z danej kategorii, na przykład czasowniki, nazwy sprzętu sportowego lub miejsc, w których uprawia się sport.

Następnie nauczyciel przedstawia mapę myśli. Może zachęcić uczniów do zaznaczenia słów, które pamiętają z klasy 7.

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1.

Uczniowie wykonują polecenie 2. samodzielnie lub w parach. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie znają znaczenie słów zawartych w odpowiedzi nieprawidłowej (np. pytając:Entonces no es necesario tener una raqueta para boxear. Cuándo es necesario tener una raqueta?

Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. W celu powtórzenia poznanego słownictwa nauczyciel może posłużyć się fotografiami sprzętu sportowego lub miejsc, w których uprawia się sport i wykorzystać je do zadawania pytań, np.Quiero nadar. Qué tengo que llevar? Cómo se llama el lugar donde podemos practicar el boxeo?

  1. Sprawdź się.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 7. Również na tym etapie nauczyciel może posłużyć się rekwizytami bądź fotografiami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie słownictwo zapamiętali. Zadaje pytania sprawdzające:

  • Jakie nazwy dyscyplin sportowych/sprzętu sportowego pamiętacie?

  • W jakich miejscach uprawia się dane sporty?

  • Jakie czasowniki związane ze sportem zapamiętaliście?

  • Jakiej rady możemy udzielić komuś, kto np. chce po raz pierwszy iść na basen?

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

fotografie przedstawiające miejsca, w których uprawia się sport (np. lodowisko, kort tenisowy, ring) oraz sprzęt sportowy (np. piłka, rękawice bokserskie)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może poprosić uczniów o rozbudowanie mapy pojęć o dwie dodatkowe dyscypliny sportu zgodnie ze schematem: nazwa dyscypliny, miejsce uprawiania tego sportu, potrzebny sprzęt.