Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański) hiszpański
Temat zajęć: Nos vamos de torneo! /Jedziemy na zawody!
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
10. nakazuje, zakazuje.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o różnych dyscyplinach sportu;
udziela porad i wskazówek związanych z uprawianiem sportu.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych doświadczeniach związanych ze sportem, z udziałem w zawodach sportowych;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Może na rozgrzewkę poprosić uczniów o wymienienie nazw dyscyplin sportowych, które poznali do tej pory.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu. Wcześniej może upewnić się, czy uczniowie wiedzą, czym jest szkoła sportowa.
Nauczyciel prosi o wykonanie w parach poleceń 1 i 2. Podczas sprawdzania odpowiedzi do polecenia 1 nauczyciel może poprosić uczniów o uzasadnienie każdej odpowiedzi „falso”, prosząc o wskazanie odpowiedniego fragmentu w tekście.
Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza czasowniki związane ze sportem oraz wyrażenia służące do udzielania porad i wskazówek.
Uczniowie wykonują w parach polecenia 4. i 5. W celu podsumowania tej części nauczyciel może zapytać uczniów o to, jakie sporty lubią uprawiać.
Multimedium.
Nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do materiału. Może zachęcić uczniów do tego, by przypomnieli sobie słownictwo z danej kategorii, na przykład czasowniki, nazwy sprzętu sportowego lub miejsc, w których uprawia się sport.
Następnie nauczyciel przedstawia mapę myśli. Może zachęcić uczniów do zaznaczenia słów, które pamiętają z klasy 7.
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1.
Uczniowie wykonują polecenie 2. samodzielnie lub w parach. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie znają znaczenie słów zawartych w odpowiedzi nieprawidłowej (np. pytając:Entonces no es necesario tener una raqueta para boxear. Cuándo es necesario tener una raqueta?
Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. W celu powtórzenia poznanego słownictwa nauczyciel może posłużyć się fotografiami sprzętu sportowego lub miejsc, w których uprawia się sport i wykorzystać je do zadawania pytań, np.Quiero nadar. Qué tengo que llevar? Cómo se llama el lugar donde podemos practicar el boxeo?
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 7. Również na tym etapie nauczyciel może posłużyć się rekwizytami bądź fotografiami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie słownictwo zapamiętali. Zadaje pytania sprawdzające:
Jakie nazwy dyscyplin sportowych/sprzętu sportowego pamiętacie?
W jakich miejscach uprawia się dane sporty?
Jakie czasowniki związane ze sportem zapamiętaliście?
Jakiej rady możemy udzielić komuś, kto np. chce po raz pierwszy iść na basen?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
fotografie przedstawiające miejsca, w których uprawia się sport (np. lodowisko, kort tenisowy, ring) oraz sprzęt sportowy (np. piłka, rękawice bokserskie)
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może poprosić uczniów o rozbudowanie mapy pojęć o dwie dodatkowe dyscypliny sportu zgodnie ze schematem: nazwa dyscypliny, miejsce uprawiania tego sportu, potrzebny sprzęt.