Imię i nazwisko autora: Agnieszka Chądzyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Les résolutions de Nouvel An

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II poziom A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i utrwala słownictwo związane z postanowieniami noworocznymi;

  • utrwala struktury wyrażające różne typy przeczeń;

  • opowiada o różnych aspektach tworzenia noworocznych postanowień.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez dyskusję na temat noworocznych postanowień;

  • kształci umiejętność rozumienia porad dotyczących realizacji noworocznych postanowień.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku;

  • metody aktywizujące: wstęp do dyskusji, rozmowa kierowana;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • tablica multimedialna,

  • fiszki z ćwiczeniami gramatycznymi do pracy w parach.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel proponuje uczniom, aby odgadli temat zajęć. W tym celu zachęca ich do zabawy naśladującej teleturniej „Koło fortuny”. Słowo do rozszyfrowania przez klasę to résolutions. Uczniowie losują kolejność zgłaszania liter, a następnie podają swoje propozycje: jeśli dany uczeń trafi literę występującą w ukrytym słowie, może zgłosić kolejną. Jeśli poda inną, kolejka przechodzi na następnego ucznia. Gdy temat lekcji zostanie odgadnięty, nauczyciel zapisuje go na tablicy razem z celami zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst źródłowy. Następnie pyta ich, o czym ten tekst opowiada, i prosi, aby wykonali w parach zadania 1‑3 i sprawdzili odpowiedzi. Po wyznaczonym czasie każda z par podaje, ile pytań udało jej się prawidłowo rozwiązać.

  2. W dalszej kolejności uczniowie pracują z treścią Coin lexique. W parach analizują grafiki, zapisują nieznane wyrażenia do zeszytów.

  3. Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczeń 1‑4 z części Sprawdź się.

  4. Podczas rozmowy kierowanej prowadzący zajęcia pyta uczestników zajęć, czy robią postanowienia noworoczne lub czy znają osoby, które robią takie postanowienia. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie używali w swoich wypowiedziach słów z Coin lexique.

  5. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z treścią Rappel grammatical i zrobili dołączone do kącika zadanie oraz ćwiczenia 5 i 6 z części Sprawdź się. Po zakończonej pracy nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 7 z części Sprawdź się. Kiedy jeden z uczniów mówi, drugi notuje jakich użył struktur oraz tworzy zdania przeczące.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania nauczyciel wybiera dziesięcioro uczniów i dzieli ich na dwie grupy. Jedna z grup ma za zadanie przedstawić argumenty przemawiające za tworzeniem postanowień noworocznych, a zadaniem drugiego zespołu będzie oponowanie. Uczniowie, którzy nie biorą udziału w zadaniu, przysłuchują się i notują, jakich struktur językowych użyli ich koledzy.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8 z części Sprawdź się, ćwiczenia leksykalne przygotowane przez nauczyciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio można wykorzystać podczas lekcji o zaburzeniach motywacji oraz sposobach radzenia sobie z tym problemem.