Imię i nazwisko autora: Renata Sadowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Une brève histoire de France

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zdobywa wiedzę o historii Francji,

  • używa strony biernej czasownika w czasie teraźniejszym, aby opisać wydarzenia z historii Francji,

  • używa liczebników głównych i liczebników porządkowych, by odczytywać imiona królów, wieki, daty wydarzeń,

  • umie wymienić dynastie i najważniejszych królów Francji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów;

  • pokonuje lęk przed mówieniem w języku obcym;

  • rozwija umiejętności prezentacji;

  • jest zainteresowany historią Francji.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania

  • analiza materiałów audiowizualnych,

  • analiza tekstów źródłowych, 

  • dedukcja, 

  • tworzenie materiałów pisemnych,

  • analiza zdjęć, techniki jedno- lub wielokrotnego wyboru,

  • uzupełnianie luk w tekście.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji - pokazuje książkę pt. Historia Francji i pyta, czy uczniowie znają jakieś wydarzenia historyczne z dziejów Francji. Podawane przez uczniów wydarzenia można zapisać na tablicy na osi czasu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym - czytają indywidualnie tekst. Następnie nauczyciel sprawdza, czy tekst jest zrozumiały dla uczniów, zadając im pytania lub wykorzystując do tego ćwiczenia pod tekstem.

  • Uczniowie w razie potrzeby czytają tekst po raz drugi.

  • Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Prosi uczniów o przyjrzenie się konstrukcji z użyciem strony biernej, a następnie o przypomnienie, na czym polega zamiana strony czynnej na stronę bierną. Prosi uczniów o głośne przeczytanie przykładów.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się temu, w jaki sposób tworzy się w języku francuskim liczebniki porządkowe. Uczniowie przypominają, w jakich sytuacjach należy ich używać.

  • W dalszej kolejności nauczyciel omawia z uczniami materiał leksykalny do lekcji.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z prezentacją multimedialną i w parach wykonują polecenia.

  • Quiz. Nauczyciel proponuje uczniom przeprowadzenie quizu dotyczącego historii Francji. Dzieli uczniów na zespoły, np. 4‑osobowe. Każda grupa opracowuje 8 pytań zamkniętych z jedną prawidłową odpowiedzią, najlepiej na osobnych kartkach papieru. Nauczyciel zachęca uczniów do używania w tworzeniu pytań strony biernej. Pytania trafiają do wspólnej puli. Następnie przeprowadza quiz, w którym biorą udział drużyny (wg wcześniejszego podziału na grupy). Zespół, który otrzyma największą liczbę punktów, wygrywa. Drużyny nie mogą się zgłaszać do odpowiedzi do przygotowanych przez siebie pytań.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Ćwiczenie 7. Uczniowie analizują oś czasu i prezentują wydarzenia historyczne, stosując stronę bierną.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu do poszerzenia zasobu słownictwa. Może też być pomocna w wykonaniu pracy domowej.

Multimedium można wykorzystać na wyższych etapach edukacyjnych.