Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Le métier de mon rêve

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy zawodów w rodzaju męskim i żeńskim,

  • opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów,

  • stosuje spójnik parce que, aby uzasadnić wybór wymarzonego zawodu.

Cele motywacyjne

Zachęcenie uczniów do podzielenia się swoimi planami na przyszłość, dokonania autoanalizy swoich umiejętności w kontekście przyszłego zawodu.

Strategie uczenia się

Strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie), strategie kognitywne (ćwiczenia, kalambury).

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: czytanka, opis, pogadanka

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku oraz podaje cele lekcji. Zagaduje uczniów o ich plany na przyszłość; czy są jakieś zawody, które ich szczególnie interesują? Czy potrafią nazwać je w języku francuskim?

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem oraz o wykonanie w parach ćwiczeń do czytanki.

Następnie uczniowie przechodzą do audiobooka. W nagraniu SandrineJean opowiadają o zawodach, które wykonują ich rodzice. Nauczyciel prosi uczniów, aby w trakcie odsłuchu spróbowali samodzielnie rozwiązać zadania.

Kolejny etap to praca w parach lub minigrupach. Uczniowie pokazują sobie nawzajem zdjęcia osób reprezentujących różne zawody (nauczyciel wcześniej prosi uczniów o przygotowanie takich zdjęć). Uczniowie po kolei nazywają zawody i opisują czynności typowe dla nich.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wskazuje uczniom wybrane przez siebie zadania do wykonania w parach. Uczniowie mogą samodzielnie podzielić się zadaniami – np. jedna osoba szuka słów w słowniku, jeśli uczniowie nie są pewni końcówki, a druga je zapisuje.

Praca domowa:

Podaj francuskie nazwy 5 zawodów, które nie pojawiły się na lekcji. Utwórz ich rodzaj żeński.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas rozmaitych lekcji dotyczących życia zawodowego, a także planów na przyszłość. Audiobooka można także użyć podczas lekcji dotyczących cech charakteru, aby uczniowie na podstawie opisu przypisali osobom, o którym mowa, cechy charakteru.