Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Qu'est‑ce qui te passionne ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala i powtarza odmianę regularną czasowników: jouer, faire, aimer, détester, préférer i adorer;

  • redaguje e‑mail, w którym opowiada o swoich zainteresowaniach i pasjach;

  • poprawnie tworzy wypowiedzi ustne dotyczące swoich zainteresowań i sposobu spędzania wolnego czasu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy (pasje swoje i innych osób).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – zabawa ruchowa, metody dedukcyjne;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy korespondują mailowo, kontaktują się na portalach społecznościowych z jakimiś znajomymi z Francji, czy mają jakichś przyjaciół we Francji.

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym - czytają mail Christophe'a oraz dwa profile osób umieszczone na grafice. Następnie rozwiązują polecenia. Nauczyciel docieka, dlaczego to Miguel bardziej odpowiada preferencjom Christophe'a.

Uczniowie pracują w parach, dokładnie analizują podany e‑mail i odpowiedzi oraz uzupełniają tabelkę zgodnie z poleceniem. Nauczyciel w trakcie pracy uczniów wyjaśnia nieznane słownictwo, jeśli uczeń nie rozumie znaczenia danego słowa. Po wykonaniu zadania wszyscy wspólnie sprawdzają poprawność odpowiedzi uczniów.

Nauczyciel pyta uczniów po francusku o to, jak spędzają wolny czas. Następnie zaprasza ich do wspólnej zabawy o charakterze integracyjnym. Potrzebna jest duża przestrzeń, tak, aby każdy uczeń mógł poruszać się w linii prostej, można ewentualnie przeprowadzić ją na szkolnym korytarzu lub na dworze. Uczniowie stoją w rzędzie jeden obok drugiego. Wybrana lub chętna osoba staje na przeciwko kolegów i koleżanek, a następnie mówi w języku francuskim, co lubi robić, jak spędza swój wolny czas. Po każdej wymienionej przez nią czynności pozostali uczniowie:

  1. robią krok w przód, jeśli lubią robić to samo, co ta osoba;

  2. pozostają w miejscu, jeśli są wobec tej czynności obojętni;

  3. robią krok w tył, jeśli nie lubią lub nienawidzą wykonywać tej czynności. Pod koniec tury okaże się, która osoba ma najbardziej podobne zainteresowania do osoby mówiącej o swoich ulubionych czynnościach (będzie to osoba, która pokona najdłuższy odcinek w przód). Zabawę powtarzamy dla kilku osób.

Nauczyciel prezentuje uczniom multimedium bazowe. Uczniowie analizują grafiki, piktogramy oraz teksty i nagranie audio, a następnie rozwiązują zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. Uczniowie mają możliwość powrotu do kącika gramatycznego celem przypomnienia sobie zagadnień dotyczących rodzajników ściągniętych.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

Ćw. 8 z ćwiczeń interaktywnych – jeśli nie zostało wykonane na lekcji.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu w celu powtórzenia materiału. Nauczyciel może również zastosować metodę blended learning celem zweryfikowania wiadomości zapamiętanych przez uczniów ze szkoły podstawowej i poprosić o zapoznanie się z multimedium samodzielnie w domu przed lekcją.