Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Ikball

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Dans la rédaction de presse

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

:

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje wybrane zawody prasowe: dziennikarz, redaktor, ilustrator, grafik, felietonista i reporter;

  • wyraża opinie na temat wad i zalet różnych specjalizacji dziennikarskich;

  • przedstawia powody, dla których czyta czasopisma papierowe lub ich nie czyta;

  • utrwala i poszerza słownictwo niezbędne do wyrażania własnego zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętność wyrażania swojego zdania;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się

  • pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody nauczania:

  • podające: opis, wyjaśnienie

  • problemowe: mapa myśli, burza mózgów, piramida priorytetów

  • praktyczne: studium przypadku, analiza materiału źródłowego, analiza prezentacji

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, francuska młodzieżowa prasa papierowa

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. 

  • Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy znają jakieś gazety lub czasopisma francuskie. Pokazuje uczniom oryginalne gazety lub czasopisma francuskie np. Image Doc, Phosphore, J'aime lire Max. Może również zaznajomić uczniów z wersją elektroniczną zawartości wybranych tytułów, np. ze strony wydawnictwa bayard‑jeunesse.com.

  • Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jakie zawody wiążą się z pracą w redakcji prasowej. Zapisuje na tablicy nazwy zawodów podawane przez uczniów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, jakie predyspozycje i kompetencje są wymagane na poszczególnych stanowiskach. Pod każdą specjalizacją wypisuje na tablicy umiejętności w formie mapy myśli.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym.

  • Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z ćwiczeń 1 - 2.

  • Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdza poprawność wykonanych zadań.

  • Nauczyciel pyta uczniów o opinię na temat pracy w redakcji prasowej. Sugerując się stworzoną na początku zajęć mapą myśli oraz treścią czytanki, uczniowie decydują, czy według nich to jest łatwa praca, interesująca, ważna i potrzebna, a swoje odpowiedzi zapisują na karteczkach w formie zdań oznajmujących, np. Être journaliste, c'est stressant. Nauczyciel zbiera ich wypowiedzi, po czym przechodzi do omówienia mapy pojęć z kącika leksykalnego. Zwraca uwagę na wymowę poszczególnych wyrażeń.

  • Następnie każdy uczeń losuje jedną z wcześniej zebranych przez nauczyciela karteczek z wypowiedziami, po czym ma za zadanie ustosunkować się do jej treści przy pomocy wybranego wyrażenia z kącika leksykalnego, np. uczeń losuje wypowiedź Le travail de maquettiste est un peu artistique. i formułuje swoje zdanie: Selon moi, le travail de maquettiste n'est pas du tout artistique. Może również je krótko uzasadnić. Na podstawie poprzedzających ćwiczeń, uczniowie wykonują w parach zadanie 3.

  • Po zapoznaniu się z treścią ilustracji interaktywnej, uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 - 3, a poprawność ich wykonania sprawdzają grupowo. Nauczyciel może poprosić wybranych uczniów o przeczytanie na głos rozwiązań zad.2 oraz 3.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy zadań 1‑6. Wybrani lub chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Uczniowie wykonują w parach zadanie 7. Powstałe wypowiedzi mogą posłużyć do opracowania wyników ankiety na temat najbardziej interesujących zawodów prasowych według uczniów naszej klasy.

  • Nauczyciel podsumowuje kompetencje językowe, jakie uczniowie nabyli w trakcie zajęć.

Praca domowa:

  • Zad. 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja interaktywna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej. Może być też środkiem pomocniczym w innych lekcjach na temat prasy i mediów. Zawartość kącika czytelniczego i leksykalnego natomiast znajdzie swoje zastosowanie w debatach/dyskusjach o profesjach, czy przyszłości zawodowej.