Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Vive la République !

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna symbole Francji;

  • tworzy rodzaj żeński i liczbę mnogą rzeczowników i przymiotników;

  • odmienia czasownik vivre oraz stosuje wyrażenia frazeologiczne z jego użyciem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: wyjaśnienie, opis, pogadanka,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe,

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy interaktywnej.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji - pyta o datę święta narodowego Francji i związane z nim wydarzenia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym - czytają informacje przedstawione na plakatach. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstów.

Następnie uczniowie słuchają nagarnia dialogu. Nauczyciel upewnia się, że tekst jest zrozumiały dla uczniów.

Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytanie do tej części lekcji, po czym prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Następnie uczniowie zapoznają i analizują materiał w części gramatycznej i leksykalnej. Nauczyciel prosi uczniów o głośne przeczytanie przykładów.

Nauczyciel prosi o przeczytanie odmiany czasownika vivre i o podanie przykładów jego zastosowania w zdaniach. Następnie analizuje i tłumaczy znaczenie związków frazeologicznych z czasownikiem vivre i prosi o zapamiętanie kilku z nich.

Nauczyciel prosi o wykonanie poleceń do tej części lekcji.

Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości.

Uczniowie zapoznają się samodzielnie z katalogiem interaktywnym i w parach wykonują polecenia.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Ćwiczenie 8. Uczniowie na forum klasy czytają przygotowane teksty.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu do poszerzenia zasobu słownictwa oraz pogłębienia wiedzy na temat symboli Francji. Może też być pomocny podczas odrabiania pracy domowej.