Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Cómo has pasado las últimas vacaciones?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy czynności wykonywanych nad morzem i w górach;

  • zna i stosuje czas pretérito perfecto, żeby mówić o niedalekiej przeszłości;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i na ilustracji są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat wakacji;

  • zna i stosuje wyrażenia używane w liście nieformalnym;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o ostatnich wakacjach;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z ilustracją interaktywną;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach;

  • zainteresowanie uczniów Hiszpanią poprzez pokazanie ciekawych miejsc w tym kraju.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne,

  • strategie pamięciowe,

  • strategie kompensacyjne,

  • strategie metapoznawcze,

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

ilustracja interaktywna, słuchanie, czytanie, opis wyjaśniający 

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku; zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wolą spędzać wakacje nad morzem, czy w górach oraz czy znają jakieś ciekawe miejsca w Hiszpanii, do których można udać się na wakacje. Następnie nauczyciel prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: Qué tipo de texto es?; Quién escribe y quién recibe este texto?; Por qué esta persona escribe la carta?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby po polsku powiedzieli krótko, jaki jest temat tekstu.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do tekstu źródłowego i wyszukali w nim formy nieregularne participio oraz przyjrzeli się użyciu nowego dla nich czasu pretérito perfecto.

  • Uczniowie wykonują polecenia do grafik.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby krótko streścili tekst po hiszpańsku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach porównali dwa listy: z tekstu źródłowego i z multimedium oraz zrobili dwie tabele: el mar i las montañas, a następnie wypisali wyrazy i wyrażenia dotyczące spędzania wolnego czasu w tych miejscach i omówili wyniki pracy pozostałymi kolegami i koleżankami.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Podczas pracy nad ćwiczeniem 8. nauczyciel może poprosić uczniów, aby najpierw w parach opowiedzieli sobie nawzajem o ostatnich wakacjach, a potem napisali listy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie czynności możemy wykonywać nad morzem, a jakie w górach?

  • Jak powiemy, że robiliśmy coś dzisiaj, w tym tygodniu i w te wakacje?

  • Jakiego wyrażenia użyjemy, aby przywitać się i pożegnać w liście?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię napisać list lub e‑mail do kolegi/koleżanki, w którym opowiem, gdzie byłem/byłam i co robiłem/robiłam w ostatnie wakacje.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie znaleźć jedno z turystycznych miejsc Hiszpanii i napisać list na temat wakacji w tym miejscu.

Materiały pomocnicze:

karteczki z wyrażeniami na temat wakacji

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.