Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
La entrevista de trabajo
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4. praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna właściwą dla rozmowy o pracę formę komunikacji;
zna słownictwo niezbędne do uczestnictwa w rozmowie o pracę;
zna wyrażenia służące umiejscawianiu wydarzeń w czasie i stosuje je, by opowiedzieć o swoim doświadczeniu zawodowym.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych może wyrażać własne przemyślenia na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
miniwykład,
miniprezentacje,
praca z tekstem,
drama.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów, czy brali kiedyś udział w rozmowie o pracę. Prosi, by podali przykłady pytań, które ich zdaniem mogą się w czasie takiej rozmowy pojawić. Następnie przytacza przykład nietypowego pytania z ciekawostki. Prosi uczniów, by zastanowili, jak przygotować się do odpowiedzi na tego rodzaju pytania.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wynotowanie z niego rad dotyczących tego, jak przygotować się do rozmowy o pracę.
Uczniowie podsumowują obserwacje w formie burzy mózgów.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 1‑3 w celu utrwalenia słownictwa.
Za pomocą przykładów znajdujących się na grafice nauczyciel wyjaśnia różnice w użyciu zwrotów służących do umiejscawiania wydarzeń w czasie.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.
Multimedium.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z audiobookiem i wykonują zadania 1‑3.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem każdej z grup jest analiza rozmowy z audiobooka i przygotowanie listy pytań do rozmowy o pracę (nauczyciel wskazuje stanowisko, którego dotyczy rozmowa).
Nauczyciel podsumowuje sformułowane przez uczniów propozycje. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na pary złożone z uczniów, którzy pracowali w innych grupach. Zadaniem każdej z par jest przeprowadzenie rozmowy o pracę w oparciu o przygotowaną wcześniej listę pytań.
Pary przedstawiają na forum klasy fragmenty rozmowy – np. jedno pytanie i jedną odpowiedź.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń zna formę komunikacji, jaką jest rozmowa o pracę i umie się do niej dostosować w symulowanej sytuacji komunikacyjnej?
Czy uczeń zna słownictwo niezbędne do uczestnictwa w rozmowie o pracę i stosuje je w trakcie ćwiczeń?
Czy zna zwroty służące do umiejscawiania wydarzeń w czasie i stosuje je, opowiadając o swoim doświadczeniu edukacyjnym i zawodowym?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z ilustracją połączona z rozwiązaniem zadań.
Aktywność grupowa – opracowanie listy pytań do rozmowy o pracę.
Aktywność w parach – symulowana rozmowa o pracę.