Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Je vais à la boulangerie. J'y vais pour acheter des croissants

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy sklepów i punktów usługowych oraz produktów, które są tam dostępne;

  • poznaje zaimki y i en;

  • opowiada, do jakich sklepów chodzi i co w nich kupuje.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie),

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca w parach),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;

  • metody programowane: z użyciem komputera;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, zagadki.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie nazw sklepów poznanych na wcześniejszych zajęciach. Nauczyciel może po podaniu nazwy danego sklepu zadać pytanie: Qu'est‑ce que tu achètes à la/au …, motywując uczniów do przypomnienia sobie nazw produktów dostępnych w wymienianych sklepach.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do części tekstowej. Prosi o zapoznanie się z tekstem. Prosi o wykonanie ćwiczenia sprawdzającego, ewentualnie wyjaśnia nowe słowa. Zwraca uwagę uczniów na pojawiające się w tekście zaimki y i en. Nauczyciel dopytuje, czy uczniowie są w stanie powiedzieć, do czego służą te elementy w zdaniu. Uczniowie mogą odpowiedzieć swoimi słowami w języku polskim (np. że zastępują jakieś słowo).

Następnie nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Objaśnia dokładnie zastosowanie zaimków y i en. Dodatkowo nauczyciel zwraca uwagę na miejsce zaimków w zdaniu w formie twierdzącej i przeczącej w poznanych przez uczniów czasach.

Na zakończenie tej fazy lekcji nauczyciel zapowiada, że teraz uczniowie będą mieli okazję poznać nazwy nowych sklepów oraz produktów, jakie można w nich nabyć. Prosi uczniów, by w trakcie zapoznawania się z prezentacją, robili odręczne notatki w zeszycie. Po odtworzeniu multimedium nauczyciel prosi, by uczniowie rozwiązali ćwiczenia, posiłkując się zanotowanymi informacjami.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1‑6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Na zakończenie nauczyciel proponuje krótką zabawę. Wybrany/chętny uczeń podaje zdanie przy użyciu zaimka en lub y w formie zagadki (np. On y va pour acheter des livres). Pozostali uczniowie odgadują, o jakie miejsce chodzi.

Praca domowa:

- ćw. 7 i 8.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako materiał przypominający użycie zaimków y i en na wyższych etapach edukacyjnych. Dodatkowo uczniowie mogą zostać poproszeni o rozszerzenie prezentacji (np. zaprojektowanie analogicznego slajdu z innym sklepem/lokalem usługowym).