Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)

Temat zajęć:

Primero voy a la librería y luego a la oficina de correos

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. 

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

  1. określa główną myśl tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

  5. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porozmawia o różnych sklepach i rzeczach, które można w nich kupić.

  • stosuje wyrażenia porządkujące wypowiedź, aby płynnie mówić o wykonywanych czynnościach;

  • utrwala i stosuje czasowniki związane z tematem zakupów, aby rozpocząć i rozwinąć konwersacje na ten temat.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • angażuje się w lekcję dzięki możliwości poznania realiów życia w Hiszpanii i zwyczajów mieszkańców tego kraju;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;

  • uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania

burza mózgów, opis wyjaśniający, gra, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje kilkorgu uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, w jakich godzinach są otwarte sklepy w Hiszpanii. Może nawiązać do tematu sjesty.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

  • Przed przeczytaniem tekstu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z jego tytułem i o podanie jednego produktu, który kiedyś kupili tanio lub sprzedali drogo.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym oraz rozwiązują zadania z nim związane.

  • Uczniowie opowiadają o sklepie, który lubią (mówią o produktach, które mogą tam kupić).

  1. Grafiki oraz kącik gramatyczny:

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym. Utrwalają wiedzę na temat pytań o produkt.

  • Nauczyciel pokazuje zdjęcia produktów, a uczniowie wypowiadają ich nazwy.

  • Uczniowie próbują odmienić kilka czasowników regularnych (np. comprarvender).

  1. Multimedium:

  • Uczniowie odpowiadają na pytania w grze.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednego z wymienionych sklepów lub usług i ułożenie jednego związanego tematycznie zdania.

  1. Część ćwiczeniowa:

  • W tej części uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Uczniowie w parach układają krótki między sprzedawcą a klientem w wybranym sklepie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu w skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Stosuję wyrażenia odnoszące się do potrzeb oraz chęci kupna danego produktu.

  • Wskazuje, gdzie można kupić różne produkty.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują opis jednego ze sklepów występujących w grze.

Materiały pomocnicze:

Obrazy z Internetu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi w trakcie samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.