Imię i nazwisko autora:

Anna Rewicka‑Lor

Przedmiot:

język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć:

La maison de Jacques

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia pomieszczenia w domu i nazywa podstawowe sprzęty, jakie się w nich znajdują,

  • stosuje konstrukcję il y a do opisu pomieszczeń w domu,

  • opisuje swój pokój i inne pomieszczenia w swoim domu/mieszkaniu.

Cele motywacyjne:

  • zachęcenie uczniów do rozmowy o swoim miejscu zamieszkania i budowania bardziej złożonych zdań przy użyciu nowo poznanego słownictwa,

  • uświadomienie uczniom, że po tej lekcji będą w stanie opisać rozmaite pomieszczenia w domu.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe: słowa w kontekście, użycie obrazu i dźwięku, czytanka

  • Strategie kognitywne: ćwiczenia (parowanie, łączenie słów z obrazem, opisywanie, prawda‑fałsz, wypisywanie informacji)

  • Metody aktywizujące: burza mózgów

  • Strategie metakognitywne: nawiązanie do informacji już nabytych, wzbogacenie wiedzy już nabytej o nowe informacje

  • Strategie kompensacyjne: domyślenia się znaczenia wyrazów na podstawie materiału graficznego

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis wyjaśniający

  • metody programowe: przy użyciu nowych technologii (animacja, ćwiczenia interaktywne)

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku i podaje cele lekcji. Pyta ich, co znajduje się w typowym domu. Metodą burzy mózgów uczniowie próbują wymienić podstawowe sprzęty, których nazwy poznali przy okazji innych lekcji (np. une table, un tapis etc.). Nauczyciel zapisuje je na tablicy, aby uczniowie utrwalili sobie ich pisownię.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel odtwarza wierszyk. Prosi uczniów o próbę rozwiązania ćwiczeń. Przy drugim odsłuchu uczniowie mogą wyświetlić tekst wierszyka i posiłkować się nim podczas drugiej próby rozwiązania ćwiczeń.

Następnie nauczyciel tłumaczy uczniom zastosowanie konstrukcji il y a.

Następnie nauczyciel odtwarza animację. Prosi, by uczniowie rozwiązywali ćwiczenia w trakcie projekcji.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach. Rozwiązują ćwiczenia z bloku ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel może zaproponować uczniom zawody - wygrywa para, która jako pierwsza rozwiąże poprawnie wszystkie ćwiczenia.

Praca domowa:

  • Rozwiąż ćwiczenie 7 i 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych.

  • Znajdź w internecie zdjęcie pomieszczenia, które ci się podoba. Wypisz, jakie sprzęty się w nim znajdują. Skorzystaj ze słownika, jeśli nie umiesz nazwać danych obiektów.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana jako powtórzenie materiału przed sprawdzianem na koniec działu. Uczniowie mogą ją również obejrzeć w ramach przypomnienia konstrukcji il y a przed lekcją 2.7.2.5.