Autor: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Comment les Français mangent‑ils ?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie nazwy posiłków oraz charakterystyczne dla nich dania i produkty spożywcze;

  • wie, z jakich dań składają się duże posiłki;

  • opisuje zwyczaje żywieniowe Francuzów i Polaków.

Cele motywacyjne

Zachęcenie uczniów do poznawania kultury Francji „od kuchni” poprzez rozmowę o nawykach żywieniowych i porównanie ich z nawykami Polaków.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie), strategie kognitywne (ćwiczenie języka w kontekście), strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczeń), strategie społeczne (dyskusja, współdziałanie)

Metody/techniki nauczania

metody podające: opis, wyjaśnienie

metody aktywizujące: burza mózgów, blended learning

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku i prezentuje im przykładowe jadłospisy (w formie papierowej lub elektronicznej). Pyta, co kojarzy im się z nawykami żywieniowymi Francuzów. Uczniowie mogą odpowiadać pojedynczymi słowami, np. nazwami produktów (la baguette), nazwami potraw (la tarte) lub zwyczajami (le déjeuner au restaurant). Nauczyciel zapisuje podane propozycje na tablicy i pozostawia je tam do końca lekcji.

Faza realizacyjna:

Praca w parach: uczniowie zapoznają się tekstem źródłowym i wspólnie rozwiązują ćwiczenia na tablicy interaktywnej. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, tłumaczy nowe słowa.

Następnie klasa przechodzi do zapoznania się z zawartością kącika leksykalnego. Nauczyciel tłumaczy, że większe francuskie posiłki (déjeuner, dîner) składają się z kilku następujących po sobie dań, po czym prosi uczniów, by ustnie przyporządkowali tym etapom elementy, jakie wypisane zostały wcześniej na tablicy, a następnie dania z menu z tekstu źródłowego, np. terrine - entrée. Przed przejściem do kącika gramatycznego nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie zasad używania rodzajników cząstkowych. Uczniowie konsultują swoje wiadomości z zawartością kącika oraz wykonują przypisane do niego ćwiczenie.

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z treścią audiobooka oraz wykonali w parach ćwiczenia 1 -3. Uczniowie przygotowują samodzielnie wypowiedzi do ćwicz. 4. Mogą one następnie posłużyć jako punkt wyjścia do klasowej dyskusji na temat różnic w żywieniowych zwyczajach Polaków i Francuzów.

Faza podsumowująca:

W części Sprawdź się uczniowie pracują samodzielnie. Zad. 1 może zostać zrealizowane wspólnie, przy użyciu zdjęć lub nazw przykładowych dań, które uczniowie mogliby dopasować do posiłków. W celu przećwiczenia wymowy wybrani chętni uczniowie czytają rozwiązania na głos. Na zakończenie zajęć nauczyciel może zaprosić uczniów do zabawy w zgadywanki, która będzie stanowiła wstęp do zadania domowego. W tym celu prosi każdego z nich o zalezienie w Internecie zdjęcia dowolnego polskiego posiłku i przygotowanie jego krótkiego opisu z użyciem słownictwa z lekcji. Wybrane przez uczniów zdjęcia wyświetlone są wszystkie razem na tablicy interaktywnej, podczas gdy wybrani lub chętni uczniowie prezentują na głos swoje opisy. Zadaniem reszty osób jest odgadnięcie, który z przedstawionych posiłków jest opisywany.

Praca domowa:

Zad. 7 i zad. 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

fotografie jadłospisów oraz dań w formie papierowej lub elektronicznej

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook można wykorzystać podczas lekcji dotyczących kultury Francji. Uczeń może do niego wrócić również podczas powtórki wiadomości na temat użycia rodzajników w tematyce żywienia.