Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: La diversité des paysages de l’Hexagone

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2.0. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (2. język obcy nowożytny od początku w klasie I liceum ogólnokształcącego lub technikum)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • charakteryzuje krajobraz górski, wiejski, miejski i nadmorski,

  • opisuje wybrane krajobrazy Francji i Polski,

  • stosuje stronę bierną w opisie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o rzeczach, które go otaczają, 

  • decyduje, jaki krajobraz Polski opisać,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: opis i wyjaśnienie

  • metoda aktywizująca: blended learning, metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo PAYSAGE i pyta uczniów o skojarzenia z tym hasłem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Zachęca uczniów do przypomnienia sobie nazw konkretnych elementów pejzażu (np. góry, morze, jezioro, itd.). Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo:

  • każdy uczeń rysuje na kartce papieru schematyczny krajobraz z kilkoma charakterystycznymi elementami (np. plaża, muszelki, morze, fale, latarnia morska), uczniowie dokładnie opisują narysowany krajobraz, a kolega/koleżanka ma go jak najwierniej odtworzyć na kartce papieru. Po zakończonej pracy uczniowie porównują swoje rysunki, a następnie zamieniają się rolami;

  • ćwiczenie wzorowane na grze Taboo. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej karty z nazwami elementów krajobrazu. Uczniowie opisują dany element, pamiętając o tym, jakich słów nie mogą użyć w opisie. Przykład karty: MER (eau, bleu, nager). Pozostali uczniowie odgadują zapisane słowa.

Następnie nauczyciel wyjaśnia zasady stosowania przyimka de lub par w stronie biernej i proponuje jedno ćwiczenie w celu utrwalenia tych zasad (polecenie 4).

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jakie krajobrazy kojarzą im się z Francją. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie proponuje pracę z katalogiem interaktywnym oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels éléments du paysage maritime/montagneux/rural/urbain pouvez‑vous nommer ?

  • Quels lieux aimeriez‑vous visiter en France/en Pologne et pourquoi ?

  • Pourquoi la France est devenue la première destination touristique mondiale ?

  • Si nous partons en France en voyage scolaire d’une semaine, quels lieux devrons‑nous inclure dans le programme ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • kartki papieru

  • karty do gry w Taboo dostosowane do tematu lekcji

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji o regionach Francji.