Imię i nazwisko autora:

Ramón Díez Galán

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

La vida durante el franquismo

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

  6. układa informacje w określonym porządku.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

  5. układa informacje w określonym porządku.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

  4. przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;

  5. opisuje upodobania;

  6. wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;

  7. wyraża uczucia i emocje.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

  4. przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;

  5. opisuje upodobania;

  6. wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;

  7. wyraża uczucia i emocje.

 VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę).

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (wypełnia formularz/ankietę);

4.wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;

  1. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  2. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę).

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  4. kompetencje obywatelskie;

  5. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o minionej epoce;

  • charakteryzuje czas dyktatury w Hiszpanii.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje historię i kulturę kraju, którego języka się uczy;

  • zabiera głos w dyskusji na temat różnych ustrojów politycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania

słuchanie, czytanie i działania praktyczne

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytania kilkorgu uczniom: Qué sabes sobre la dictadura franquista?/Cómo crees que vivía la gente entonces? Następnie sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć.

  2. Nauczyciel opowiada historię dyktatury Franco.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie dzielą się wiedzą na temat czasu dyktatury w Hiszpanii.

  1. Grafika.

  • Nauczyciel pokazuje kilka zdjęć związanych z dyktaturą Franco, a uczniowie wypowiadają się na ich temat.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie szukają w Internecie informacji o dyktaturze Franco i rozmawiają na ten temat z kolegami z klasy.

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Wykonują oni ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne, a ich praca nadzorowana jest przez nauczyciela. 

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości. Kolejno zadaje uczniom pytania typu: Qué época de la historia de España te interesa más?; Qué has aprendido en esta lección?; Qué podemos decir sobre la diferencia entre una dictadura y una democracia? itd*.*

  • Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  • Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń potrafi scharakteryzować czas dyktatury Franco?

  • Czy uczeń potrafi opowiadać w czasie przeszłym?

Praca domowa:

Napisz krótki tekst o epoce Franco w Hiszpanii.

Materiały pomocnicze:

zdjęcia z epoki Franco, krótkie filmy z Internetu, filmy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą obejrzeć film o epoce Franco i podyskutować o nim z kolegami z klasy.