Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: El día a día de un estudiante

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

2) określa główną myśl wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi odmienić wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym;

  • zna i stosuje przysłówki do wskazania, jak często wykonuje daną czynność;

  • zna słownictwo związane z życiem szkolnym;

  • potrafi wyrazić, w jakim stopniu podoba mu się dana rzecz;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach i nagraniach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i nagraniach są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną lub ustną na temat swojego typowego dnia w szkole;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. opowiadanie o swoim typowym dniu w szkole;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • zaangażowanie ucznia poprzez pracę w parach i w grupach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

audiobook, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel wyświetla uczniom przykładowy kalendarz roku szkolnego w Hiszpanii. Następnie pyta uczniów, czy sądzą, że uczniowie w całej Hiszpanii wspólnie rozpoczynają rok szkolny. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na odmianę czasowników nieregularnych oraz wyrażenia używane do określania, jak często coś robimy.

  • Nauczyciel może zadać pytania sprawdzające globalne zrozumienie tekstu: Quién habla en texto?; De qué habla? lub poprosić uczniów o krótkie streszczenie tekstu w języku hiszpańskim.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 3 nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli w tekście wyrazy oznaczające częstotliwość i przyjrzeli się ich użyciu oraz zwrócili uwagę, w którym miejscu w zdaniu się znajdują.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali czasowniki, które pojawiają się w tekście, i spróbowali je podzielić na grupy. Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się pomysłami na forum klasy.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z odmianą czasowników nieregularnych w czasie teraźniejszym.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do tej części grafiki.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, aby każdy z nich wybrał po jednym czasowniku z danej grupy, ułożył z nim zdanie i później przedstawił je klasie.

  • Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami używanymi do wskazywania, jak często wykonujemy daną czynność.

  • Uczniowie pracują nad ćwiczeniem do tej części kącika.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby streścili w języku polskim, o czym jest audiobook. Każdy uczeń ma za zadanie opowiedzieć o jednym akapicie.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium, a wyniki są wspólnie sprawdzane na forum klasy.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, aby wypisali czasowniki nieregularne, które pojawiają się w nagraniu, i podzielili je na grupy na podstawie informacji zawartych w kąciku gramatycznym.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenie 3 może być wykorzystane do ustnego lub pisemnego opisu dnia w szkole. Uczniowie mają za zadanie opisać dzień na podstawie grafiki, określić, jak często osoba wykonuje podane czynności.

  • Ćwiczenie 7 może być wykonane w formie ustnej w parach. Jeden uczeń pyta, jak często jego kolega wykonuje czynności wymienione w ćwiczeniu, zadając pytanie: Con qué frecuencia…? , a jego partner/partnerka odpowiada ustnie na pytanie.

  • Ćwiczenie 8 również może być wykonane ustnie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje zdobytą wiedzę i zdobyte umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich wyrażeń użyjemy, aby wskazać, jak często wykonujemy daną czynność?

  • Co robimy codziennie w szkole?

  • Jakie grupy czasowników nieregularnych wyróżniamy i jaki przykład możemy podać do każdej z nich?

  1. Na koniec nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię odmienić wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym.

  • Znam wyrażenia służące do wskazywania, jak często wykonuję daną czynność.

  • Znam słownictwo związane z życiem szkolnym.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie wybrać kilka wyrażeń z lekcji z czynnościami wykonywanymi w szkole i zapytać kolegę po polsku, jak często je wykonuje. Następnie uczeń pisze krótki tekst na temat typowego dnia w szkole swojego kolegi.

Materiały pomocnicze:

karteczki z odmianą czasowników

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.