Imię i nazwisko autora: Agnieszka Marciniak

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Promenades parisiennes

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I  liceum/technikum, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odkrywa znane paryskie dzielnice: quartier Latin i Saint‑Germain‑des‑Prés;

  • powtarza słownictwo potrzebne do wskazywania drogi;

  • przypomina sobie zasady tworzenia liczebników porządkowych;

  • wskazuje drogę swojemu rozmówcy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości, odkrywając atrakcyjne turystycznie miejsca Paryża.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, grupowanie, prawda‑fałsz, uzupełnianie zdań, grupowanie;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, mapa interaktywna - metoda aktywizująca: gra ruchowa;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach, w mini grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita się z uczniami i zadaje następujące pytania: Comment s’appelle la capitale de la France ? Quels monuments de Paris connaissez‑vous ? Quels quartiers connaissez‑vous ? Vous connaissez le quartier Latin ou Saint‑Germain‑des‑Prés ? Sytuuje w/w miejsca na planie Paryża i podaje temat i cel lekcji (może w tym momencie wprowadzić też słowo arrondissement i kilka liczebników porządkowych).

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania dot. słownictwa. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z bloku, porównując odpowiedzi w parach.

Następnie nauczyciel przechodzi do pracy z kącikiem leksykalnym. Prosi uczniów o zapoznanie się z listą pytań dotyczących poszukiwania właściwej drogi oraz możliwych odpowiedzi. Wypisuje na tablicy listę miejsc/zabytków i prosi uczniów, aby w parach zastanowili się, jak zadać pytania, aby dojść do tych miejsc (np.: Pour aller au Panthéon, svp ?).

Praca w parach: uczniowie pracują z planem Dzielnicy Łacińskiej. Jeden z uczniów prezentuje wybraną przez siebie trasę np. do miejsca z poprzedniego ćwiczenia (używając pierwszej osoby l. poj.), a drugi zgaduje, jaki jest punkt docelowy. Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenie. Podsumowując aktywność, nauczyciel może również zaproponować wykonanie ćw. 1 w części Sprawdź się.

Nauczyciel prosi uczniów o ponowną obserwację tekstu źródłowego. Zwraca uwagę na formy trybu rozkazującego i prosi o zapoznanie się z wyjaśnieniami dostępnymi na grafikach. Uczniowie wykonują ćwiczenie z kącika oraz ćw. 2 z bloku Sprawdź się.

Nauczyciel może również zaproponować przećwiczenie trybu rozkazującego w formie zabawy ruchowej „tor przeszkód”. W klasie można ustawić labirynt z ławek. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba ma zawiązane oczy, a jej zadaniem jest przejść z jednego końca sali na drugi, omijając przeszkody. Jej/jego partner staje z tyłu i udziela wskazówek, aby ułatwić pokonanie toru przeszkód (Va tout droit ! Tourne à gauche !). Następnie uczniowie zapoznają się z zasadą tworzenia liczebników porządkowych i wykonują ćwiczenie z kącika oraz ćw. 3 z bloku Sprawdź się.

Nauczyciel przechodzi do pracy z mapą interaktywną. Uczniowie w parach zapoznają się z multimedium i rozwiązują zaproponowane ćwiczenia. Nauczyciel może również rozwinąć pracę z mapą poprzez poproszenie uczniów o wskazanie alternatywnej trasy z punktu A do B (nauczyciel wybiera dwa miejsca widniejące na mapie).

Faza podsumowująca:

Praca w parach: nauczyciel wyświetla mapę miasta, z którego pochodzą uczniowie. Jeśli uczniowie pochodzą z mniejszej miejscowości, nauczyciel może zdecydować się na miasto, do którego uczniowie odbyli ostatnią wycieczkę szkolną lub miasto wojewódzkie. Następnie dzieli klasę na pary/małe grupy. Jedna z osób jest zagranicznym turystą, a pozostałe osoby wyjaśniają jej, jak dojść/dojechać do jednego z zabytków widocznych na planie (uczeń odgrywający turystę wskazuje na mapie, w którym miejscu się znajduje).

Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: Dziś nauczyłem się… Łatwe było dla mnie… Trudne było dla mnie… Słowa/zwroty, które zapamiętam, to...

Praca domowa:

  • Ćwiczenia otwarte z bloku Sprawdź się i/lub praca pisemna: opisz swoją trasę z domu do szkoły/ze szkoły do sklepu etc.

Materiały pomocnicze: mapy/plany miast dostępne w internecie lub aplikacjach GPS.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Mapa interaktywna może posłużyć w trakcie lekcji, podczas której omawiany będzie temat sytuowania obiektów w przestrzeni. Na poziomie B1 może być wprowadzeniem do tematu Activités/Sorties culturelles.