Imię i nazwisko autora: Paulina Nowakowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny, j. hiszpański

Temat zajęć: Quieres ir al cine hoy?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

Zapis powinien być taki sam jak w treści podstawy i obejmować różne cele kształcenia językowego np.

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

9. kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 2. określa główną myśl wypowiedzi; 3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników); 5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 3. przedstawia intencje i plany na przyszłość; 4. przedstawia upodobania; 5. wyraża swoje opinie; 6. wyraża uczucia i emocje;

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 3. przedstawia intencje i plany na przyszłość; 4. przedstawia upodobania; 5. wyraża swoje opinie; 6. wyraża uczucia i emocje;

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
3. podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie;
4. upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

5. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

6. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

7. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

8. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

9. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

10. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

VIII.Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); 2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; 3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

4. Kompetencje cyfrowe,

5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

6. Kompetencje obywatelskie,

7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Poznaje słownictwo związane z różnymi miejscami kulturowymi.

  • Zaprasza lub proponuje kolegom wspólne spędzanie czasu. 

  • Akceptuje lub odrzuca zaproszenie, określając swoje preferencje związane z miejscami kulturowymi.

  • Wyraża częstotliwość z jaką wykonuje różne czynności związane z kulturą.

Cele motywacyjne

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi. 

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą)

Metody/techniki nauczania

Burza mózgów; opis wyjaśniający; ilustracja interaktywna, słuchanie, czytanie, odgrywanie ról.

Formy zajęć:

Praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą.

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie do kilku uczniów: „Qué tal?”/ „Cómo estás?”.

  2. Nauczyciel podaje hasło “el cine” i prosi uczniów o wymienienie skojarzeń związanych z tym słowem.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym oraz rozwiązują polecenia z nim związane.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jak często wykonują różne czynności związane z kulturą wymienione w tekście. 

  1. Kącik leksykalno‑gramatyczny

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami. 

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z kącika gramatycznego. 

  • Uczniowie łączą się w pary i ćwiczą użycie poznanych struktur: zapraszają, proponują, akceptują lub odrzucają zaproszenie. 

  • Nauczyciel pyta jak często uczniowie odwiedzają różne miejsca związane z kulturą. 

  1. Multimedium

  • Uczniowie zapoznają się z trzema plikami audio. Po pierwszym wysłuchaniu każdego pliku nauczyciel zadaje kilka pytań związanych z usłyszaną sytuacją, np.: kto kogo zaprasza, gdzie zaprasza, druga osoba akceptuje, czy odrzuca zaproszenie.

  • Przy kolejnym odsłuchaniu uczniowie zapisują zwroty służące do zaproszenia, zaakceptowania lub odrzucenia zaproszenia.

  1. Część ćwiczeniowa

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy. 

  • Uczniowie w parach odgrywają scenkę sytuacyjną między dwojgiem przyjaciół, którzy planują wyjście do kina, teatru lub muzeum.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  •  jakich wyrażeń użyjecie, aby zaproponować wspólne wyjście?

  • jakich wyrażeń użyjecie, aby zaakceptować lub odrzucić zaproszenie?

  • jak zapytacie o to, jak często lub ile razy w tygodniu/ miesiącu/ roku wasz znajomy wychodzi w różne miejsca związane z kulturą?

  1. Pyta uczniów są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • potrafię zaprosić lub zaproponować wspólne wyjście;

  • wiem jak odrzucić lub zaakceptować zaproszenie i potrafię wytłumaczyć, dlaczego to robię; 

  • potrafię powiedzieć, jak często lub ile razy w tygodniu/ miesiącu/ roku wychodzę w różne miejsca związane z kulturą.

Praca domowa:

Przygotowanie w parach lub trójkach dialogów, w których uczniowie zapraszają kolegów, proponują im wspólne wyjście, akceptują lub odrzucają zaproszenie tłumacząc swoją decyzję.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia, plakaty różnych miejsc związanych z kulturą z Hiszpanii.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.