Imię i nazwisko autora: Agata Siębida

Przedmiot: Język obcy nowożytny, j. hiszpański

Temat zajęć: Qué deporte practicas?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. 

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4. znajduje w tekście określone informacje;

5. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

4. przedstawia upodobania;

5. wyraża swoje opinie;

6. wyraża uczucia i emocje;

7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

4. przedstawia upodobania;

5. wyraża swoje opinie;

6. wyraża uczucia i emocje;

7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

10. nakazuje, zakazuje;

11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

10. nakazuje, zakazuje;

11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

XI. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

4. kompetencje cyfrowe, 

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

6. kompetencje obywatelskie,

7. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy dyscyplin sportowych;

  • stosuje nazwy czynności oraz zawodów odnoszących się do danej dyscypliny, dzięki czemu przedstawia jej cechy charakterystyczne. 

Cele motywacyjne

  • Rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi. 

Strategie uczenia się

Strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą)

Metody/techniki nauczania

Burza mózgów; opis wyjaśniający; mapa pojęć, słuchanie, czytanie.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie do kilku uczniów: „Qué tal?”/ „Cómo estás?”.

2. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło “Deporte” i prosi uczniów o podanie skojarzeń związanych z tym słowem.

3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, podkreślają nowe słownictwo i rozwiązują zadania związane z tekstem.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie jednego zdania związanego z tekstem.

2. Kącik leksykalno‑gramatyczny: 

  1. Uczniowie zapoznają się z obrazkami przedstawiającymi różne aktywności.

  2. Po zapoznaniu się z odmianą czasowników, uczniowie tworzą zdania z użyciem nazw dyscyplin, sportowców oraz poznanych aktywności, np. El futbolista juega al fútbol.

  1. Uczniowie rozwiązują polecenia związane z grafikami oraz kącikiem gramatycznym.

3. Multimedium

  1. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie po jednym zdaniu z wybraną dyscypliną sportową.

4. Część ćwiczeniowa

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy. 

b. Uczniowie układają dialog w parach, w którym krótko wymieniają się wiedzą na temat poznanych dyscyplin sportowych. 

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

2. Nauczyciel pyta uczniów:

- jakich słów użyjecie aby powiedzieć o uprawianym sporcie?

- jakie dyscypliny sportowe znacie?

Praca domowa:

Uczniowie wybierają kilku znanych sportowców oraz opisują ich czynności i jaki sport wykonują.

Materiały pomocnicze:

Karteczki ze zdjęciami dyscyplin sportowych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.