Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański

Temat zajęć:

En el zoo

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy zwierząt, kontynentów i typów roślinności oraz umie je zastosować w wypowiedziach;

  • zna oraz stosuje wyrażenia służące do opisu wyglądu zwierząt;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat zoo oraz zwierząt;

  • ocenia, które informacje zawarte w katalogu interaktywnym są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną oraz ustną na temat zwierząt;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • porównuje zoo w Hiszpanii z zoo w Polsce.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do wycieczki do zoo;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez pracę z ciekawostkami na temat zwierząt;

  • zwrócenie uwagi uczniów na temat poprzez stosowanie zadań polegających na zgadywaniu;

  • podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

katalog interaktywny, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wydaje im się, że Hiszpania ma dużą różnorodność gatunków zwierząt i roślin, czy nie. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy zwierząt.

b. Uczniowie wykonują polecenia nr 1 i 2.

c. Nauczyciel pyta uczniów, czy byli kiedyś w zoo. Następnie pyta, czy zoo w Hiszpanii różni się od zoo w Polsce i prosi o wskazanie różnic i podobieństw.

d. Uczniowie wykonują polecenie 3.

e. Nauczyciel pyta uczniów, która strefa zoo najbardziej ich zainteresowała i co by chcieli w niej zobaczyć.

  1. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z nazwami zwierząt w kąciku leksykalnym.

b. Uczniowie wykonują polecenie 4.

d. Uczniowie zapoznają się z nazwami kontynentów i roślinności występującej na każdym z nich.

e. Nauczyciel pyta, czy uczniowie znali wcześniej tę roślinność i prosi o jej krótkie scharakteryzowanie na podstawie zdjęć: hay muchos árboles/no hay árboles; hace calor/frío.

e. Uczniowie wykonują polecenie 5.

  1. Multimedium.

a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.

b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

c. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie zwierząt, które zamieszkują poszczególne kontynenty.

d. Nauczyciel pyta, czy uczniowie kiedyś widzieli te zwierzęta na żywo. Następnie pyta uczniów, która z ciekawostek najbardziej ich zainteresowała.

e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

f. Po wykonaniu poleceń do multimedium nauczyciel może podzielić uczniów na grupy. Każda z nich wybiera jedno zwierzę, którego nazwa pojawiła się w multimedium i szuka więcej informacji na jego temat zarówno w źródłach polskich, jak i w hiszpańskich. Celem ćwiczenia jest, aby każda grupa znalazła jeszcze jedną ciekawostkę na temat wybranego zwierzęcia i podzieliła się nią z klasą.

  1. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Po wykonaniu ćwiczenia 1. nauczyciel może wyświetlać na rzutniku zdjęcia z krzyżówki i pytać, po czym uczniowie poznali, że jest to dane zwierzę, np. Es la pata de un caballo, son los ojos de un lobo itd.

c. Przy ćwiczeniu 2. nauczyciel może wymienić jeszcze kilka zwierząt i poprosić uczniów o krótkie opisanie ich wyglądu fizycznego.

d. Po wykonaniu ćwiczenia 6. nauczyciel może podzielić uczniów na pary. Jeden z uczniów ma za zadanie ustnie opisać wybrane zwierzę, a jego partner zgadnąć, jakie zwierzę jest opisywane.

e. Przy zadaniu 7. uczniowie mogą pracować w parach - każda z osób przygotowuje kartę informacyjną jednego zwierzęcia, którą partner musi rozwinąć.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie zwierzęta potraficie wymienić?

  • Jak powiecie, że zwierzę żyje w Azji albo w Ameryce, a jak, że żyje na sawannie lub w dżungli?

  • Jak opiszecie zwierzę?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy zwierząt, kontynentów oraz roślinności.

  • Potrafię opisać zwierzęta z zoo.

Praca domowa:

Uczeń przygotowuje prezentację multimedialną na temat dwóch zwierząt z jednego kontynentu. W przypadku Australii i Antarktydy uczeń opisuje również jedno zwierzę ze stref: farma lub wystawa.

Materiały pomocnicze:

karteczki ze zdjęciami zwierząt i ich nazwami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.