Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Preparo mi primer curriculum vitae
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo niezbędne do napisania CV;
zna zasady stylistyczne rządzące CV;
stosuje słownictwo i odpowiednie zasady, by napisać własne CV.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
miniwykład,
praca indywidualna,
praca w grupach.
Formy zajęć:
miniprezentacje,
praca w grupach,
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów o ich plany na przyszłość – studia i pracę. Rozmawia z nimi o znaczeniu i funkcji CV w poszukiwaniu pracy. Jako ciekawostkę podaje czas, jaki rekruter spędza nad każdym CV.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta, czy ktoś pisał już kiedyś CV. W formie burzy mózgów zbiera zasady, które – zdaniem uczniów – należy zastosować, by poprawnie napisać CV.
Nauczyciel prosi, by uczniowie porównali swoje pomysły z radami znajdującymi się w tekście. Uczniowie czytają tekst i w parach komentują podobieństwa i rozbieżności. Nauczyciel podsumowuje wykonanie zadania.
By utrwalić słownictwo z tekstu oraz przedstawione w nim zasady stylistyczne, uczniowie wykonują polecenia 1‑3.
Nauczyciel zwraca uwagę na zwięzłość – konieczną cechę dobrego CV. Jednym z zasobów, które pozwalają ją osiągnąć, jest używanie rzeczowników odczasownikowych. Nauczyciel przedstawia je za pomocą grafiki.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 4.
2. Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy i przydziela każdej z grup jeden element CV.
Uczniowie zapoznają się ze wskazanym elementem CV i przygotowują krótką prezentację, w której wyjaśnią kolegom i koleżankom, co powinno znaleźć się w tej części życiorysu.
Grupy przedstawiają miniprezentacje. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują podsumowania niezbędnych elementów, które muszą znaleźć się w każdym CV.
Grupy utrwalają informacje, wykonując zadania 1‑3.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑7.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji, a po zakończeniu zajęć powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń rozumie słownictwo związane z tworzeniem CV?
Czy uczeń rozumie zasady stylistyczne, których zastosowanie jest niezbędne do napisania poprawnego CV?
Czy uczeń stosuje słownictwo oraz zasady stylistyczne, by napisać poprawne CV?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z ilustracją połączona z rozwiązaniem zadań.
Aktywność grupowa – przygotowanie miniprezentacji o elementach CV.