Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Le patrimoine mondial de l’UNESCO

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ćwiczy słownictwo związane z opisem zabytków;

  • wskazuje obiekty kulturowe i przyrodnicze Francji oraz krajów frankofońskich wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO;

  • powtarza użycie zaimka y i stosuje go w opisie wybranego zabytku figurującego na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat dziedzictwa kulturowego i naturalnego.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, grupowanie, prawda‑fałsz;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja;

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, z materiałem ikonograficznym, opis, wyjaśnienie;

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś obiekty wpisane na listę UNESCO oraz dopytuje, czemu służy ta lista (Connaissez‑vous le terme « patrimoine mondial de l’UNESCO » ?; Quels sont les monuments inscrits sur la liste du patrimoine mondial de l’UNESCO ?; Savez‑vous quels sont les objectifs de cette liste ?). Nauczyciel proponuje uczniom krótką pogadankę na temat dziedzictwa.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Następnie nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. Nauczyciel tłumaczy słowa, których znaczenia uczniowie nie wydedukowali.

  • Uczniowie sami przypominają sobie znany im już zaimek y i formułują regułę gramatyczną. Następnie uczniowie przechodzą do pracy z prezentacją multimedialną. Po zapoznaniu się z każdym kolejnym slajdem, nauczyciel pyta, czy uczniowie znają podobny obiekt (np. Tassili n'Ajjer - jaskinia Lascaux). W ten sposób uczniowie mają szansę poznać jeszcze więcej obiektów niż tylko te wymienione w prezentacji.

  • Na koniec nauczyciel proponuje uczniom quiz w grupach. Wyświetla zdjęcia obiektów z prezentacji i np. zdjęcia obiektów z Polski, a uczniowie zgadują, o jaki obiekt chodzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań:

Quels biens inscrits sur la liste de l’UNESCO avez‑vous retenus ?
Quels biens avez‑vous envie de visiter ?
Selon vous, quel site devrait se trouver également sur la liste de l’UNESCO et pourquoi ?

Praca domowa:

Ćw. 7 z oraz ćw. 8 – jeśli nie zostało wykonane na lekcji.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczącej kultury Francji, ale także podczas zajęć na temat zabytków lub podróżowania.