Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: Język francuski

Temat zajęć: Ma meilleure amie est franche

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa po francusku cechy charakteru;

  • ocenia, czy dana cecha jest pozytywna czy negatywna;

  • uzgadnia przymiotniki co do rodzaju;

  • sporządza opis swojego charakteru oraz charakteru innych osób.

Cele motywacyjne:

Uczeń rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się:

Strategie pamięciowe: czytanie, słuchanie, pisanie.

Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja.

Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • Metody podające: wyjaśnienie, opis.

  • Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, mapa pojęć.

  • Metody problemowe: aktywizujące (zagadki, gra multimedialna).

  • Metody programowane: z użyciem e‑podręcznika, z użyciem nowych technologii.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. 

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania typu: Quel type de personne es‑tu ? Tu es bavard ou silencieux ?, Tu es travailleur ou paresseux ?

  • Uczniowie podają odpowiedzi.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym.

  • Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują polecenia dołączone do bloku tekstowego.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań.

  • Uczniowie pracują z multimedium: zapoznają się z treściami dotyczącymi znaków zodiaku, zwracając szczególną uwagę na przedstawione w opisach cechy charakteru. W parach wykonują polecenia dołączone do multimedium.

  • Seria zagadek. Uczniowie indywidualnie tworzą krótkie opisy swoich koleżanek i kolegów z klasy, a następnie czytają je głośno, nie mówiąc, o kogo chodzi. Cała klasa zgaduje, o której osobie mowa.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie podają swoje cechy charakteru.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie zdobyli.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8 w e‑materiale.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog może posłużyć podczas innych lekcji dotyczących cech charakteru lub opisywania postaci (np. w lekcji o rodzinie lub o zawodach). Słownictwo zawarte na grafikach w bloku tekstowym może być również przydatne podczas nauki pisania różnych dokumentów (np. CV), w których wymagana jest autoewaluacja.