Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Dans la salle de classe

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje i nazywa przedmioty znajdujące się w sali szkolnej;

  • konstruuje zdania z il y a, il n’y a pas, a także z czasownikiem zwrotnym se trouver;

  • opisuje wygląd sali klasowej.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, że znajomość form il y a oraz il n’y a pas pozwala im zapytać, co gdzie się znajduje i odpowiedzieć na to pytanie;

  • zachęta do wnioskowania na temat wyposażenia sal szkolnych i otoczenia do nauki.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (powtarzanie, słuchanie, czytanie);

  • strategie kognitywne (wyszukiwanie informacji w tekście i na ilustracjach, łączenie, prawda–fałsz, opisywanie ilustracji).

Metody i techniki nauczania:

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody aktywizujące: gra dydaktyczna;

  • metody programowane: przy użyciu komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zespołowa.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna;

  • przedmioty takie jak zegar, globus itp.;

  • karteczki z nazwami przedmiotów znajdujących się w klasie (wymienionych w materiale);

  • tablety lub smartfony z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wita uczniów po francusku. Może dodać: Bienvenue dans notre salle de classe. Następnie podaje cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Przed przystąpieniem do pracy z blokiem tekstowym nauczyciel omawia z uczniami planszę w Rappel lexical. Uczniowie mają okazję do powtórzenia poznanego do tej pory słownictwa oraz do wyjaśnienia nowych słów. Następnie zapoznają się z blokiem tekstowym oraz wykonują w parach przypisane do niego ćwiczenia.

  • W celu utrwalenia słownictwa nauczyciel dzieli uczniów na 4–5 grup. Każda z grup otrzymuje zestaw karteczek z nazwami różnych obiektów w klasie. Osoby z danej grupy odkrywają kolejno karteczki. Grupa pomaga odkrywającemu odnaleźć znaczenie słowa w materiale, a zadaniem ucznia, który odkrył słowo, jest jak najszybsze odnalezienie przedmiotu w klasie i przyklejenie lub położenie karteczki obok niego. Nauczyciel może także dodać nazwy przyborów szkolnych w celu powtórzenia wiadomości z poprzednich lekcji. Za każdy prawidłowo zidentyfikowany przedmiot nauczyciel może nagradzać uczniów ilustracjami.

  • Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w tekście fragmentów, które mówią o tym, że dany przedmiot znajduje się w klasie (il y a , se trouve, se trouvent), po czym analizuje wraz z uczniami zawartość kącika gramatycznego. Przypisane do niego ćwiczenia mogą zostać wykonane w formie quizu w parach lub niewielkich grupach. Podobnie jak poprzednio nauczyciel może rozdawać obrazki przedmiotów i mebli klasowych za każdą dobrą odpowiedź.

  • Przed przejściem do pracy z multimedium nauczyciel wyjaśnia zasady gry edukacyjnej domino. Uczniowie grają w grę samodzielnie, a nauczyciel może nagradzać ich obrazkami przedmiotów i mebli szkolnych. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 do multimedium w parach. Wybrani lub chętni uczniowie odczytują rozwiązania ćw. 3 na głos, a reszta klasy sprawdza ich poprawność i ewentualnie podaje inne warianty odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przechodzą do zadań z sekcji „Sprawdź się”. Rozwiązują je samodzielnie, a wybrani lub chętni uczniowie wykonują zadania na tablicy interaktywnej.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w zgadywanki. W tym celu dzieli uczniów na grupy, a na tablicy interaktywnej prezentuje zdjęcia różnych sal szkolnych ze szkół na całym świecie. Każda z grup przygotowuje opis wybranej przez siebie sali, po czym odczytuje go na głos. Pozostałe grupy mają za zadanie odgadnąć, która z sal szkolnych widocznych na zdjęciach została opisana. W trakcie tego zadania nauczyciel zachęca uczniów do korzystania ze słowników oraz sięgania po poznane do tej pory słownictwo dotyczące opisu pomieszczeń i przyborów szkolnych. Nauczyciel może kontynuować nagradzanie uczniów obrazkami.

  • Jeśli przez cały czas trwania zajęć uczniowie gromadzili ilustracje z elementami wyposażenia sali szkolnej, mogą je wykorzystać do swego rodzaju „dyktanda” w parach. Jedna z osób podaje opis, a druga układa ilustracje zgodnie z tym, co słyszy. Nauczyciel może uzgodnić z uczniami, czy opisy mają być realistyczne, czy też nieoczywiste lub śmieszne.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Kartoniki z nazwami sprzętów i mebli szkolnych, ilustracje przedstawiające wyposażenie sali szkolnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Gra edukacyjna może znaleźć zastosowanie podczas powtórzenia zagadnień dotyczących przyimków. Może zostać wykorzystana również jako materiał dodatkowy do powtórzenia podstawowego słownictwa z działu „Edukacja i szkoła” na wyższych etapach edukacji.