Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć: Jacques fait du judo
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
sport (np.: dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach);
znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
b) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi nazwać dyscypliny sportowe;
stosuje w praktyce odmienione w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego czasowniki jouer i faire;
używa rodzajników ściągniętych.
Cele motywacyjne:
Wprowadzenie słownictwa związanego ze sportem oraz czasowników faire i jouer pozwoli na swobodne wypowiedzi na tematy związane ze spędzaniem czasu wolnego i zainteresowaniami.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne: prawda‑fałsz, dedukcja tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie,
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,
współpraca z innymi uczniami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym;
metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie pyta uczniów, jakie sporty uprawiają i lubią. Zapisuje nazwy sportów po francusku na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie z bloku tekstowego. Prosi uczniów, by śledzili wzrokiem treść transkrypcji. Zwraca uwagę na występujące nazwy sportów i gier. Prosi o powtarzanie. Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia do tekstu, a nauczyciel wspiera ich i naprowadza na poprawne odpowiedzi.
Nauczyciel wprowadza odmianę czasownika faire – prosi o wysłuchanie odmiany i powtarzanie w celu zapamiętania poprawnej wymowy. Nauczyciel prosi o odmianę czasownika jouer wybranego ucznia – odmiana czasowników pierwszej grupy jest już znana.
Uczniowie zapoznają się z grafikami w części poświęconej leksyce. Nauczyciel pyta, czy znają przykłady innych gier lub aktywności, o których można mówić, wykorzystując czasowniki faire i jouer.
Następnie nauczyciel tłumaczy zastosowanie rodzajników ściągniętych na podstawie grafik. Podaje przykłady.
Prosi o rozwiązanie ćwiczeń. Weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba pyta Est‑ce que tu fais du sport ?, druga odpowiada. Następnie zamieniają się rolami.
MULTIMEDIUM: Nauczyciel przechodzi do ilustracji interaktywnej. Zachęca uczniów do zapoznania się z katalogiem zajęć sportowych: uczniowie odsłuchują nagrania i manipulują grafiką, po czym wykonują ćwiczenia.
W ramach podsumowania nauczyciel prosi, aby uczniowie opowiedzieli o aktywności, którą uprawia ich sąsiad/sąsiadka z ławki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1–6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń otwartych, siódmego i ósmego.
Materiały pomocnicze:
Opcjonalnie: zdjęcia, rekwizyty kojarzące się z wybranymi dyscyplinami sportowymi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może również użyć multimedium jako przypomnienie materiału lub formę jego sprawdzenia.