Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: S’expatrier et vivre heureux

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa słownictwa związanego z życiem na emigracji,

  • opowiada o swoich planach, stosując czas przyszły futur simple,

  • wskazuje zalety i wady życia na emigracji. 

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność wskazywania zalet i wad danego zjawiska, 

  • rozwija umiejętność dyskutowania,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: opis i wyjaśnienie

  • metoda aktywizująca: blended learning, dyskusja za i przeciw

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo S’EXPATRIER i pyta uczniów o skojarzenia z tym hasłem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy, a następnie podaje źródło tego słowa, przypominając uczniom słowo patrie. Nauczyciel pyta uczniów, co może być powodem, dla którego Polacy oraz obywatele innych krajów decydują się na emigrację. Po krótkiej rozmowie nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia. 

Następnie nauczyciel przypomina zasady tworzenia i stosowania czasu przyszłego futur simple. Przy pomocy tabliczek ścieralnych uczniowie utrwalają formy czasu przyszłego. Nauczyciel wypowiada bezokolicznik i zaimek osobowy, uczniowie zapisują odmieniony czasownik na tabliczce i na dany znak pokazują nauczycielowi. Nauczyciel koryguje błędy. W każdej rundzie jeden z uczniów wymawia odmieniony czasownik.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, do jakich krajów Polacy najchętniej emigrują i dlaczego. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie proponuje pracę z katalogiem interaktywnym oraz zadania do multimedium.

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji za i przeciw emigracji. Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za, a drugiej – przeciw. Nauczyciel określa czas na przygotowanie. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona (nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.). Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję. Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko, które argumenty ich przekonały. Zarządza głosowanie: kto jest za, a kto przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonujące.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels sont les avantages / les inconvénients de l’expatriation ?

  • Si un jour tu prends la décision de quitter ton pays, tu iras où et pourquoi ?

  • Quels sont les pays où il fait bon vivre ? Pourquoi ?

  • Quelles informations donneras‑tu à un francophone qui se prépare à venir vivre en Pologne ?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 7. i 8. Z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

tabliczki ścieralne

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do powtórki nazw krajów i narodowości. Uczniowie mogą również posiłkować się niniejszym materiałem podczas zajęć dotyczących planów na przyszłość.