Imię i nazwisko autora: Kinga Mądraszewska

Przedmiot: język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Je vais te faire découvrir la Pologne

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje francuskie nazwy polskich regionów;

  • określa, jaki typ krajobrazu dominuje w danym regionie;

  • zna konstrukcję faire faire quelque chose à quelqu’un;

  • opowiada o regionie, w którym mieszka.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • samodzielnie wybiera najbardziej interesujące go rejony Polski i zachęca do odkrywania swojego kraju.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: znane słowa w nowym kontekście, tabela leksykalna;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z ilustracją, uzupełnianie tekstu, dyktando (pisanie ze słuchu);

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: czytanka, mapa interaktywna;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca w niewielkich grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu, rzutnik/tablica interaktywna, smartofny/tablety

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje uczniom temat i cele lekcji. Następnie prosi ich, by spróbowali podać jak najwięcej znanych im słów, którymi można opisać rozmaite polskie krajobrazy (np. la mer, les lacs, les arbres etc.). Nauczyciel prosi o zapisanie wymienionych przez uczniów słów do zeszytu.

Faza realizacyjna:

  • Prowadzący zajęcia prosi uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z treścią kartki pocztowej w Coin lecture. Ćwiczenia dotyczące rozumienia tekstu wykonywane są na forum (uczniowie po kolei podają odpowiedzi do kolejnych przykładów według zasady jeden uczeń – jedna odpowiedź). Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom nowe zagadnienie gramatyczne. Po wykonaniu ćwiczenia dotyczącego tłumaczenia zdań każdy uczeń ma za zadanie wymyślić trzy zdania (jedno w czasie teraźniejszym, jedno w czasie przeszłym i jedno w czasie przyszłym bliskim) przy użyciu nowej konstrukcji. Dodatkowo nauczyciel zachęca, by uczniowie wykorzystali do tego celu słownictwo zawarte w kąciku leksykalnym.

  • Kolejny etap polega na pracy z multimedium. Uczniowie dobierają się w pary w taki sposób, aby dwójki nie tworzyły osoby siedzące ze sobą w ławce. Każda para zapoznaje się z charakterystyką trzech typów krajobrazów oraz z jednym, wskazanym przez nauczyciela województwem. Jeżeli klasa nie liczy wystarczającej liczby osób - para otrzymuje do opracowania więcej niż jeden region. Uczniowie zapoznają się z opisem województwa, a następnie - przy użyciu smartfonów - wyszukują jedną dodatkową atrakcję turystyczną, która znajduje się w danym regionie. Po wykonaniu zadania uczniowie wracają na swoje miejsca i referują koledze/koleżance z ławki, co można odkryć w przydzielonym im województwie. Następnie chętni uczniowie opowiadają o tym, czego dowiedzieli się od kolegi/koleżanki z ławki w taki sposób, aby każde województwo zostało przedstawione na forum.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z bloku Sprawdź się. Poprawność wykonania zostaje sprawdzona na forum. W przypadku niejasności nauczyciel objaśnia problematyczne kwestie.

Praca domowa:

Uczniowie pracują samodzielnie z mapą interaktywną. Zapoznają się z opisem każdego województwa i rozwiązują ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Mapa interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji wprowadzającej lub powtarzającej zagadnienie kierunków świata. Można ją również wykorzystać w trakcie zajęć dotyczących turystyki i podróżowania.