Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Les animaux sauvages des quatre coins du monde

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • nazywa i opisuje dzikie zwierzęta oraz ich części ciała,

  • tworzy opisy zwierząt oraz parków zoobotanicznych, wykorzystując zaimki względne złożone.

Cele motywacyjne:

Wzbudzenie zainteresowania endemicznymi gatunkami zwierząt. Zachęcenie uczniów do zadawania pytań na temat zwierząt.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: opis i wyjaśnienie

  • metoda aktywizująca: blended learning

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia zwierząt opisanych w Coin lecture (kameleon, lemur, kagu itd.). Uczniowie próbują nazwać pokazane zwierzęta. Nauczyciel pomaga, podpowiadając, jeśli nazwa jest podobna do tej w języku polskim. Następnie uczniowie formułują hipotezy na temat miejsc, w których pokazane zwierzęta występują. Nauczyciel komentuje hipotezy uczniów i je uzupełnia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia. 

Następnie uczniowie analizują słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenie utrwalające słownictwo. Ćwiczenie wzorowane jest na grze Taboo. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej karty z nazwami zwierząt lub części ciała. Uczniowie opisują dane zwierzę, pamiętając o tym, jakich słów nie mogą użyć w opisie. Przykład karty: AIGLE (oiseau, voler, bec). Pozostali uczniowie odgadują zapisane słowa.

Następnie nauczyciel wyjaśnia zasady stosowania zaimków względnych złożonych. Proponuje jedno ćwiczenie w celu utrwalenia tych zasad (np. polecenie 5). Każdy uczeń losuje nazwę dzikiego zwierzęcia i ma za zadanie opisać je w formie zagadki, wykorzystując zaimki względne. Uczniowie odczytują zagadki na forum klasy.

Nauczyciel proponuje pracę z katalogiem interaktywnym oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące. Przykładowe pytania:

  • Quels animaux emblématiques de Madagascar/de la Nouvelle‑Calédonie/de Pologne connaissez‑vous ?

  • Comment s’appelle la partie du corps grâce à laquelle les oiseaux volent ?/avec laquelle les oiseaux mangent ?/qui couvre la peau des oiseaux ?

  • Quels reptiles pouvez‑vous nommer ?

  • Quels animaux carnivores/herbivores pouvez‑vous nommer ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

karty do gry w Taboo dostosowane do tematu lekcji

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do ćwiczenia umiejętności porównywania. Który park jest większy, bardziej popularny, który ma więcej do zaoferowania?

Multimedium może być wykorzystane jako inspiracja do omówienia sposobów spędzania wolnego czasu.