Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Notre journal d’école

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa poszczególne części tekstu charakterystyczne dla gazetki szkolnej,

  • tworzy proste teksty do gazetki szkolnej (krótka relacja, ogłoszenie),

  • analizuje krótkie teksty, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem w języku francuskim.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • uczeń zaspokaja potrzebę kreatywności poprzez pracę metodą projektu.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie, tablice gramatyczne, wykorzystanie dźwięku i obrazu;

  • strategie kognitywne: parowanie, grupowanie, test wyboru, łączenie tekstu z ilustracjami, uzupełnianie zdań, tłumaczenie, przeformułowywanie zdań.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: blended learning, tworzenie gazetki szkolnej;

  • metody eksponujące: tablica gramatyczna, prezentacja;

  • metody programowe: przy użyciu nowych technologii;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, projekt.

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety/smartfony, słowniki (papierowe/online)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją zapoznali się z blokiem tekstowym materiału – ilustracją i dialogiem, a następnie rozwiązali ćwiczenia do tych materiałów.

Prosi również, aby uczniowie przynieśli na lekcję brystol/kartki A4 oraz pisaki/kredki.


Nauczyciel wita uczniów w języku francuskim i zachęca do podzielenia się doświadczeniami z samodzielnej pracy z blokiem tekstowym. W razie pojawienia się dużych wątpliwości, nauczyciel pomaga uczniom rozwiązać kwestie, z którymi nie poradzili sobie samodzielnie.

Faza realizacyjna:

Następnie nauczyciel proponuje zapoznanie się z multimedium. Uczniowie w parach przeglądają „gazetkę szkolną” w formie prezentacji. Ich zadaniem jest przeczytanie i wysłuchanie tekstów i rozwiązanie ćwiczeń.

Główną częścią lekcji jest stworzenie minigazetki szkolnej w formie posteru. Uczniowie w małych grupach mają za zadanie stworzyć gazetkę opisującą jedno wydarzenie z życia szkoły (może być wymyślone). Na gazetce piszą krótką relację, powinni dodać też tytuł, datę, autorów i – opcjonalnie – ilustracje.

Gazetki zostają powieszone na tablicy, uczniowie przechadzają się i czytają relacje innych grup.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wskazuje kilka ćwiczeń do wykonania celem utrwalenia wiadomości.

Praca domowa:

Nauczyciel przydziela każdej grupie plakat‑gazetkę stworzoną przez inny zespół. Zadaniem domowym grupy jest wyszukanie i poprawienie ewentualnych błędów.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas lekcji o małych formach dziennikarskich lub o mediach.