Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Comment rédiger une invitation ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I liceum/technikum, poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala nazwy wydarzeń i imprez okolicznościowych,

  • redaguje proste zaproszenie,

  • odpowiada na zaproszenie (akceptuje, odmawia) stosując zwroty grzecznościowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń poznaje zasady savoir‑vivre'u związane z pisaniem i wysyłaniem zaproszeń na wydarzenia okolicznościowe. Poznaje schemat i niezbędne elementy zaproszeń.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: prawda fałsz, jednokrotny wybór, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach).

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, mapa myśli;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie przyjęcia weselnego, imprezy urodzinowej oraz innego wybranego wydarzenia okolicznościowego. Uczniowie opisują krótko, co widzą na zdjęciach. Nauczyciel zadaje pomocnicze pytania: co to za impreza, kto jest na zdjęciu, w co są ubrani goście, etc. Następnie nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób można zaprosić gości na tego typu imprezy. Oczekiwana odpowiedź: envoyer une invitation. Nauczyciel zapisuje ten zwrot na tablicy i pyta, na jakie inne wydarzenia okolicznościowe wysyła się zaproszenia. Po wysłuchaniu i zapisaniu na tablicy odpowiedzi uczniów nauczyciel wyjaśnia cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy i w parach rozwiązują ćwiczenia. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania poleceń, a następnie pyta, czy uczniowie kiedykolwiek mieli okazję zredagować pisemne zaproszenie: do kogo je wysyłali, w jakiej formie, z jakiej okazji?

  • Następnie uczniowie zapoznają się z kącikami. W ramach utrwalenia materiału nauczyciel prosi, by każdy uczeń wypisał do zeszytu wyrażenia, które sprawiają mu trudność.

  • Przed przejściem do multimedium, nauczyciel pyta uczniów jakie zauważyli różnice w używanych wyrażeniach/zwrotach, gdy zwracamy się do kogoś na ty lub na Pan/Pani? Po wysłuchaniu przykładów, nauczyciel proponuje pracę z plikiem audio i zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie uczniowie pracują w parach. Uczniowie mają za zadanie napisać zaproszenie na wybrane przez siebie wydarzenie. Wszystkie szczegóły ustalają sami. Po wykonaniu zadania wszyscy wieszają zaproszenia na tablicy, aby każdy mógł przeczytać ich treść. Każdy uczeń wybiera dwa zaproszenia i na nie odpowiada; jedno akceptuje, drugie odrzuca.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia różnych wydarzeń i uroczystości okolicznościowych. Kolorowy papier, kredki, flamastry.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do powtórzenia pytań w języku francuskim lub czasu przyszłego (futur proche, future simple).