Imię i nazwisko autora: Alicja Walczyna

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Testez vos connaissances sur l’Union européenne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • ćwiczy słownictwo związane z Unią Europejską, 

  • umie wymienić instytucje Unii Europejskiej i określić ich rolę,

  • potrafi zredagować krótką wypowiedź pisemną na temat wybranej instytucji Unii Europejskiej i wymienić zalety Unii, stosując odpowiednie konektory logiczne.

Cele motywacyjne:

Zaspokaja potrzebę ciekawości (instytucje unijne, ich rola). Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat piosenki.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu, grupowanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, z materiałem ikonograficznym, opis, wyjaśnienie

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, co wiedzą na temat Unii Europejskiej (Que savez‑vous sur l’Union européenne?).

Nauczyciel proponuje uczniom, aby w parach zastanowili się nad pytaniami w części Coin connaissance w celu sprawdzenia ich wiedzy na ten temat. Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. W razie potrzeby tłumaczy słowa, które są niezrozumiałe i prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 4 z kącika leksykalnego. 

Nauczyciel przechodzi do kącika gramatycznego. Prosi o zapoznanie się z tabelą podsumowującą użycie łączników logicznych. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie 5.

Nauczyciel przechodzi do pracy z katalogiem. Przed otwarciem katalogu, nauczyciel pyta się uczniów, jakie instytucje unijne już znają. Zapisuje nazwy instytucji na tablicy. Następnie dzieli uczniów na grupy, wyznaczając każdej z nich instytucje, z którymi mają się zapoznać i prosząc o przygotowanie krótkiej prezentacji. 

Po przedstawieniu/wysłuchaniu prezentacji, uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 podsumowujące pracę z katalogiem.

Nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie zwiastuna lub fragmentów serialu Le Parlement, który opisuje perypetie stażysty w Parlamencie Europejskim, i zadaje pytania np. Dans quelle institution européenne se passe l’action de cette série? Est‑ce que cela vous donne envie de faire un stage au Parlement? Pourquoi?

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań:

  • Quels sont les avantages de l’Union européenne ?

  • Quels pays membres de l’Union européenne avez‑vous envie de visiter ?

  • Aimeriez‑vous travailler dans une institution européenne ?

Praca domowa:

Ćw. 1 - 8 z sekcji sprawdź się – jeśli nie zostało wykonane na lekcji. 

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć do powtórki materiału, ale także podczas stosowania metody CLIL.