Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: À l'agence de voyage

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza słownictwo związane z podróżowaniem z biurem podróży,

  • utrwala tworzenie stopnia wyższego przymiotników,

  • analizuje oferty hoteli i porównuje je,

  • dopasowuje oferty hoteli do preferencji swoich i innych osób.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do rozmowy o swoich preferencjach, opowiada o planach wakacyjnych i minionych wyjazdach.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie),

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca z innymi uczniami),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów, korzystanie z piktogramów)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis, czytanka

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Na rozgrzewkę pyta, czy lubią wakacje. Zadaje kilka dodatkowych pytań, np. Est‑ce que vous préférez les vacances d'hiver ou d'été ? Qu'est‑ce que vous aimez faire pendant vos voyages ? Zachęca uczniów do odpowiedzi po francusku, nawet jeśli mieliby odpowiadać prostymi zdaniami lub pojedynczymi słowami. 
Nauczyciel prezentuje grafiki z ofertami biur podróży (z materiałów do lekcji) i prosi uczniów, aby odgadli, co to jest i gdzie można to znaleźć lub otrzymać. Po wysłuchaniu propozycji uczniów zapisuje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem czytanki, a następnie wykonują ćwicz. 1 w parach. Wybrane lub chętne osoby odczytują rozwiązanie na głos, a nauczyciel upewnia się co do właściwego zrozumienia nowych słów. Ćwicz. 2 może zostać wykorzystane jako gra‑zabawa w podziale na grupy lub pary, np. wygrywa ta grupa czy para, która jako pierwsza dotrze do planszy z napisem: Bien joué ! Bravo ! 
W ćwicz. 3 wybrani lub chętni uczniowie wykonują po jednym przykładzie na tablicy interaktywnej.
W trakcie omawiania planszy gramatycznej w Rappel grammatical nauczyciel zachęca uczniów do porównywania przedstawionych tam przykładów. Może również poprosić o tłumaczenie zdań na język polski, aby lepiej je zrozumieć. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwicz. 4. W celu przećwiczenia wymowy wybrani uczniowie odczytują poszczególne zdania na forum klasowym.

Przed przystąpieniem do pracy z multimedium nauczyciel prezentuje uczniom grafikę wprowadzającą do pliku audio i prosi o podawanie hipotez na temat trzech widniejących tam sytuacji. Zadaje pytania pomocnicze, np. Selon vous, quel logement cette famille cherche pour leurs vacances ? Qu'est‑ce que la dame trouve important pour son voyage ? Quels sont les souhaits du couple ? Przypomina uczniom, że mogą korzystać ze słowniczka znajdującego się w lekcji. W zależności od potrzeb uczniów można w tym momencie lekcji stworzyć mapę pojęć, które z dużym prawdopodobieństwem pojawią w trakcie dialogów w biurze podróży, a następnie uzupełnić ją po zapoznaniu się z multimedium.
Uczniowie wysłuchują pliku audio, po czym wykonują zad. 1 - 3, w parach, a zad. 4 samodzielnie. Wypowiedzi z zad. 4 mogą następnie posłużyć do opracowania ankiety z odpowiedziami na pytania, np. Quelles destinations les élevès de notre classe cherchent‑ils pour leurs prochaines vacances ? Quels types de logements choisissent‑ils ? Quels sont leurs souhaits pour le séjour ?

Faza podsumowująca:

 Nauczyciel wskazuje uczniom ćwiczenia interaktywne 1 - 6 do samodzielnego rozwiązania. Uczniowie mogą konsultować się między sobą lub z innymi parami.
Tytułem wstępu do zadania 8 nauczyciel prosi uczniów, aby w parach wybrali jedną interesującą ich ofertę pobytu ze strony dowolnego francuskiego biura podróży, a następnie spisali na osobnej kartce szczegóły oferty w formie notatki: kierunek podróży, długość pobytu, cena za dowolnie wybraną liczbę osób, atrakcje etc. Zebrane w ten sposób kartki z informacjami posłużą do improwizowania scenek À l'agence de voyage, w których jedna z osób gra rolę agenta podróży, a druga klienta(-ki), np. destination - Singapour, séjour de deux semaines, pour 4 personnes, hôtel 3 étoiles, pension complète, piscine, club de sport, circuits guidés, 7800 euros.

Praca domowa:

Zad. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

tablica interaktywna z dostępem do Internetu, czyste kartki, długopisy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji związanych z podróżowaniem lub planowaniem wyjazdów, a zawartość gramatyczna będzie przydatna do powtórzenia zagadnienia stopniowania przymiotników oraz wprowadzenia stopnia najwyższego.