Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

La geografía de España

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

l2) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

2) określa główną myśl wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

3) znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia podstawowe informacje dotyczące geografii Hiszpanii;

  • stosuje odpowiednie przyimki, mówiąc o kierunkach świata;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat geografii Hiszpanii;

  • ocenia, które informacje zawarte katalogu są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat krajobrazu Hiszpanii;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • angażuje się w lekcję dzięki nawiązaniom do realnych sytuacji;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;

  • uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne,

  • strategie pamięciowe,

  • strategie kompensacyjne,

  • strategie metapoznawcze,

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa interaktywna, słuchanie, czytanie, praca z mapą

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita klasę po hiszpańsku i pyta uczniów o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy myślą, że najwyższy szczyt Hiszpanii jest wyższy niż najwyższy szczyt Polski. Następnie mówi uczniom, że najwyższy szczyt Hiszpanii nie jest górą, i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy form ukształtowania terenu.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali nazwy własne, które pojawiają się w tekście, i pyta, czy wiedzą, jak brzmią one w języku polskim.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich krajobraz Hiszpanii jest podobny do krajobrazu Polski, czy różni się od niego.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami form ukształtowania terenu w języku hiszpańskim.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, które z tych form występują w Polsce, a które nie.

  • Uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika leksykalnego.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami kierunków świata oraz stosowaniem kierunków świata.

  • Uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika leksykalnego.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie wykonują zadanie wprowadzające do multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczycielka wyświetla mapę Hiszpanii na rzutniku i prosi uczniów o wskazanie, które miejsce najbardziej ich zainteresowało lub zaskoczyło.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. 

  1. Część ćwiczeniowa:

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych umożliwiających uczniom tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 3. uczniowie mogą w parach ułożyć podobny dialog, który później przeczytają całej klasie. Zadaniem pozostałych uczniów będzie odgadnięcie, w jakim miejscu znajdują się koledzy/koleżanki.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 8. nauczyciel może spytać uczniów, jakie miejsca wybrali, a następnie dobrać w pary uczniów, którzy zdecydowali się na to samo miejsce (lub jak najbardziej zbliżone, np. góry czy wybrzeże), aby porównali swoje teksty i wskazali ich dobre strony.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie znamy formy ukształtowania terenu?

  • Jak powiemy, że Morze Śródziemne znajduje się na wschód od Hiszpanii?

  • Czy potrafimy wymienić nazwę jakiejś formy ukształtowania terenu, która znajduje się w Hiszpanii?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu w skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy różnych form ukształtowania terenu.

  • Znam miejsca charakterystyczne dla krajobrazu Hiszpanii.

Praca domowa:

Uczniowie wybierają jedno z miejsc, które poznali na lekcji, i szukają więcej informacji na jego temat, tworząc krótką notatkę w języku hiszpańskim.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami różnych form ukształtowania terenu i ich przedstawienia na ilustracjach

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi w trakcie samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.