Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Katarzyna Mańkowska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
La geografía de España
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
l2) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
3) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia podstawowe informacje dotyczące geografii Hiszpanii;
stosuje odpowiednie przyimki, mówiąc o kierunkach świata;
analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat geografii Hiszpanii;
ocenia, które informacje zawarte katalogu są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat krajobrazu Hiszpanii;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
angażuje się w lekcję dzięki nawiązaniom do realnych sytuacji;
uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;
uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne,
strategie pamięciowe,
strategie kompensacyjne,
strategie metapoznawcze,
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa interaktywna, słuchanie, czytanie, praca z mapą
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita klasę po hiszpańsku i pyta uczniów o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy myślą, że najwyższy szczyt Hiszpanii jest wyższy niż najwyższy szczyt Polski. Następnie mówi uczniom, że najwyższy szczyt Hiszpanii nie jest górą, i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy form ukształtowania terenu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali nazwy własne, które pojawiają się w tekście, i pyta, czy wiedzą, jak brzmią one w języku polskim.
Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich krajobraz Hiszpanii jest podobny do krajobrazu Polski, czy różni się od niego.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z nazwami form ukształtowania terenu w języku hiszpańskim.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, które z tych form występują w Polsce, a które nie.
Uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika leksykalnego.
Uczniowie zapoznają się z nazwami kierunków świata oraz stosowaniem kierunków świata.
Uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika leksykalnego.
Multimedium.
Uczniowie wykonują zadanie wprowadzające do multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Nauczycielka wyświetla mapę Hiszpanii na rzutniku i prosi uczniów o wskazanie, które miejsce najbardziej ich zainteresowało lub zaskoczyło.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Część ćwiczeniowa:
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych umożliwiających uczniom tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Po wykonaniu ćwiczenia 3. uczniowie mogą w parach ułożyć podobny dialog, który później przeczytają całej klasie. Zadaniem pozostałych uczniów będzie odgadnięcie, w jakim miejscu znajdują się koledzy/koleżanki.
Po wykonaniu ćwiczenia 8. nauczyciel może spytać uczniów, jakie miejsca wybrali, a następnie dobrać w pary uczniów, którzy zdecydowali się na to samo miejsce (lub jak najbardziej zbliżone, np. góry czy wybrzeże), aby porównali swoje teksty i wskazali ich dobre strony.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie znamy formy ukształtowania terenu?
Jak powiemy, że Morze Śródziemne znajduje się na wschód od Hiszpanii?
Czy potrafimy wymienić nazwę jakiejś formy ukształtowania terenu, która znajduje się w Hiszpanii?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu w skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy różnych form ukształtowania terenu.
Znam miejsca charakterystyczne dla krajobrazu Hiszpanii.
Praca domowa:
Uczniowie wybierają jedno z miejsc, które poznali na lekcji, i szukają więcej informacji na jego temat, tworząc krótką notatkę w języku hiszpańskim.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami różnych form ukształtowania terenu i ich przedstawienia na ilustracjach
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi w trakcie samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.