Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć: Je cherche un appartement à louer

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetenje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poprawnie używa liczebników porządkowych;

  • odczytuje treść ogłoszeń o wynajem/sprzedaż nieruchomości, rozwijając użyte w nich skróty;

  • opisuje mieszkanie, używając poznanego słownictwa.

Cele motywacyjne:

Uświadomienie uczniom, że znajomość prostych form językowych i odpowiednich formuł wystarczy do opisania nieruchomości na sprzedaż/wynajem.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów w kontekście, odgadywanie słów na podstawie definicji.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metody dedukcyjne

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku i z dostępem do internetu, mapa Paryża, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym, obserwują drobne ogłoszenie wynajmu nieruchomości.

Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują polecenia od 1 do 4, załączone do bloku tekstowego.

Nauczyciel losowo wybiera osoby, które prosi o przedstawienie swoich odpowiedzi całej klasie.

Uczniowie przechodzą do realizacji materiału multimedialnego (prezentacja multimedialna) i wykonują dołączone do niego ćwiczenia.

Nauczyciel udostępnia uczniom wybraną przez siebie francuską stronę internetową z ogłoszeniami najmu mieszkań. Może też wydrukować wcześniej wybrane ogłoszenia. Na ich podstawie uczniowie w parach przygotowują krótkie opisy wylosowanych/przydzielonych mieszkań. Po wyznaczonym czasie czytają na głos swoje opisy. Nauczyciel komentuje i koryguje błędy.

Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, uzupełniając wcześniej zebrane informacje poprzez analizę diagramów gramatyczno‑leksykalnych.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Ogłoszenia najmu mieszkań na francuskich stronach internetowych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nagranie w prezentacji multimedialnej można wykorzystać do samodzielnej pracy w celu ćwiczenia umiejętności rozumienie tekstu francuskiego ze słuchu.