Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Qué opinas del veganismo?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje;

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo potrzebne do zajęcia stanowiska w sprawie weganizmu i stosuje je w dyskusji;

  • zajmuje stanowisko w odniesieniu do weganizmu i dobiera właściwe wyrażenia pozwalające na wyrażenie własnego zdania;

  • reaguje na wypowiedzi innych osób, zgadzając się lub nie zgadzając z ich opiniami;

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji z rówieśnikami z krajów hiszpańskojęzycznych;

  • uświadomienie uczniom możliwości wyrażania przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

  • praca indywidualna.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy sądzą, że w Hiszpanii mieszka wielu wegan oraz pyta o wiadomości i skojarzenia związane z pojęciem weganizmu. Uczniowie wypowiadają się na ten temat.

  3. Nauczyciel przedstawia ciekawostkę oraz podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wyrażenie swojego zdania na temat weganizmu. Następnie poleca im przeczytanie opinii pochodzących z forum internetowego i wskazanie stwierdzeń, które są zgodne z ich poglądami oraz takich, z którymi zdecydowanie się nie zgadzają.

  • Uczniowie odczytują wynotowane z tekstu stwierdzenia. 

  • Za pomocą grafiki znajdującej się w kąciku słownictwa nauczyciel wprowadza zwroty służące do wyrażania opinii, zgody i niezgody. Uczniowie wracają do tekstu źródłowego i komentują wynotowane przez siebie stwierdzenia za pomocą nowo poznanych zwrotów.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. 

  • W celu utrwalenia wprowadzonych zwrotów uczniowie indywidualnie pracują nad ćwiczeniami znajdującymi się w kąciku słownictwa.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić wady i zalety diety wegańskiej. Następnie prosi o samodzielne wynotowanie wad i zalet weganizmu, o których wspominają uczestnicy podcastu.

  • Uczniowie w parach opracowują temat wad i zalet weganizmu, a następnie używają ich do stworzenia rozmowy na ten temat. Zadaniem uczniów jest wejście w rolę zwolennika lub przeciwnika weganizmu i konsekwentne niezgadzanie się z rozmówcą.

  • W celu podsumowania uczniowie wskazują, w czym nie zgadzali się w trakcie rozmowy oraz kwestie, co do których osiągnęli porozumienie.

  • Pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wypisują na tablicy wszystkie użyte w ćwiczeniu zwroty służące wyrażaniu opinii, zgody i niezgody. Nauczyciel poszerza słownictwo o zwroty pojawiające się w audiobooku, jeśli uczniowie ich nie użyli.

  • *Alternatywnie nauczyciel może poprosić o indywidualne odsłuchanie audiobooka i wynotowanie nowych zwrotów służących wyrażaniu opinii, zgody i niezgody. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują aktywność 1., a następnie w parach - aktywności od 2 do 4.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań od 1 do 6 oraz odczytują rozwiązanie ćwiczenia 7.

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów, by podali jedną wadę lub jedną zaletę weganizmu.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie słowa weganizm oraz związane z nim słownictwo, które pojawia się w tekście źródłowym?

  • Czy uczniowie potrafią wyrażać swoją opinię w związku z problematyką weganizmu i wegetarianizmu?

  • Czy uczniowie potrafią reagować na opinie, twierdzenia i argumenty innych osób, wyrażając swoją zgodę lub niezgodę?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z audiobookiem połączona z rozwiązaniem ćwiczeń. 

  • Praca w grupach – przygotowanie opinii i argumentów dotyczących wad i zalet weganizmu oraz przeprowadzenie rozmowy w parach na ten temat.