Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Qué opinas del veganismo?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie słownictwo potrzebne do zajęcia stanowiska w sprawie weganizmu i stosuje je w dyskusji;
zajmuje stanowisko w odniesieniu do weganizmu i dobiera właściwe wyrażenia pozwalające na wyrażenie własnego zdania;
reaguje na wypowiedzi innych osób, zgadzając się lub nie zgadzając z ich opiniami;
Cele motywacyjne:
Uczeń:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji z rówieśnikami z krajów hiszpańskojęzycznych;
uświadomienie uczniom możliwości wyrażania przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład,
praca indywidualna.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.
Nauczyciel pyta uczniów, czy sądzą, że w Hiszpanii mieszka wielu wegan oraz pyta o wiadomości i skojarzenia związane z pojęciem weganizmu. Uczniowie wypowiadają się na ten temat.
Nauczyciel przedstawia ciekawostkę oraz podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o wyrażenie swojego zdania na temat weganizmu. Następnie poleca im przeczytanie opinii pochodzących z forum internetowego i wskazanie stwierdzeń, które są zgodne z ich poglądami oraz takich, z którymi zdecydowanie się nie zgadzają.
Uczniowie odczytują wynotowane z tekstu stwierdzenia.
Za pomocą grafiki znajdującej się w kąciku słownictwa nauczyciel wprowadza zwroty służące do wyrażania opinii, zgody i niezgody. Uczniowie wracają do tekstu źródłowego i komentują wynotowane przez siebie stwierdzenia za pomocą nowo poznanych zwrotów.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
W celu utrwalenia wprowadzonych zwrotów uczniowie indywidualnie pracują nad ćwiczeniami znajdującymi się w kąciku słownictwa.
Multimedium.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić wady i zalety diety wegańskiej. Następnie prosi o samodzielne wynotowanie wad i zalet weganizmu, o których wspominają uczestnicy podcastu.
Uczniowie w parach opracowują temat wad i zalet weganizmu, a następnie używają ich do stworzenia rozmowy na ten temat. Zadaniem uczniów jest wejście w rolę zwolennika lub przeciwnika weganizmu i konsekwentne niezgadzanie się z rozmówcą.
W celu podsumowania uczniowie wskazują, w czym nie zgadzali się w trakcie rozmowy oraz kwestie, co do których osiągnęli porozumienie.
Pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wypisują na tablicy wszystkie użyte w ćwiczeniu zwroty służące wyrażaniu opinii, zgody i niezgody. Nauczyciel poszerza słownictwo o zwroty pojawiające się w audiobooku, jeśli uczniowie ich nie użyli.
*Alternatywnie nauczyciel może poprosić o indywidualne odsłuchanie audiobooka i wynotowanie nowych zwrotów służących wyrażaniu opinii, zgody i niezgody. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują aktywność 1., a następnie w parach - aktywności od 2 do 4.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań od 1 do 6 oraz odczytują rozwiązanie ćwiczenia 7.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów, by podali jedną wadę lub jedną zaletę weganizmu.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie słowa weganizm oraz związane z nim słownictwo, które pojawia się w tekście źródłowym?
Czy uczniowie potrafią wyrażać swoją opinię w związku z problematyką weganizmu i wegetarianizmu?
Czy uczniowie potrafią reagować na opinie, twierdzenia i argumenty innych osób, wyrażając swoją zgodę lub niezgodę?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z audiobookiem połączona z rozwiązaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – przygotowanie opinii i argumentów dotyczących wad i zalet weganizmu oraz przeprowadzenie rozmowy w parach na ten temat.