Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: La magia de las rebajas

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • rozumie słownictwo związane z przecenami oraz z psychologicznym (emocjonalnym) aspektem robienia zakupów; 

  • stosuje odpowiednie słownictwo dotyczące zakupów, by scharakteryzować różne typy kupujących; 

  • stosuje odpowiednie struktury gramatyczne i słownictwo, by udzielić rad dotyczących podejmowania rozsądnych decyzji zakupowych.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • miniprezentacje,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy przysłowie lo barato sale caro i prosi, by uczniowie domyślili się jego znaczenia i je wyjaśnili.

  3. Nauczyciel wprowadza słowo rebajas, nawiązuje do przysłowia (wprowadza treść ciekawostki) i pyta uczniów, czy kupują w czasie przecen.

  4. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy emocje wpływają na wybory, których dokonujemy w sklepie. 

  • Nauczyciel pyta, czy uczniowie potrafią wskazać jakieś emocje, które decydują o naszych zachowaniach konsumenckich. Zapisuje ich nazwy na tablicy. 

  • Nauczyciel wyjaśnia, że w tekście źródłowym pojawią się wskazówki dotyczące rozsądnego robienia zakupów. Uczniowie czytają tekst i decydują, które wskazówki się w nim pojawiły (polecenie 1.).

  • Uczniowie, pracując z tekstem w parach, wykonują polecenia 2. i 3., by utrwalić słownictwo z tekstu.

  • Nauczyciel przypisuje każdemu uczniowi (lub parze uczniów) jedno słówko z kącika słownictwa. Na podstawie zdjęcia i przykładu mają zaproponować polskie tłumaczenie słowa i przykładu. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy, nauczyciel poprawia błędy.

  • W celu utrwalenia słownictwa, uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.

  • Nauczyciel wyjaśnia, że stany emocjonalne, które wyrażamy za pomocą struktury estar+adjetivo można nazwać za pomocą rzeczownika. Pokazuje na grafice przykłady.

  • Uczniowie wykonują pod kierunkiem nauczyciela polecenie 5.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z grup jest przedstawienie przykrej sytuacji, która spotkała ich w związku z zakupami i obniżkami. Uczniowie mogą odwołać się do własnych doświadczeń lub przedstawić wymyśloną sytuację.

  • Po prezentacjach nauczyciel zadaje pytanie, na jakie typy kupujących możemy podzielić konsumentów. Pod kierunkiem nauczyciela odbywa się burza mózgów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by wspólnie wysłuchali podcastu, wynotowali 3 typy kupujących, o których jest w nim mowa oraz zrobili notatki pozwalające na scharakteryzowanie każdej z grup. 

  • Nauczyciel zapisuje wnioski z notatek na tablicy. 

  • Uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3 w celu utrwalenia słownictwa.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie zadanie 4., po czym przedstawiają swoje rady na forum klasy.

  • Alternatywnie nauczyciel dzieli uczniów na 3 zespoły, którym przydziela zadania 1., 2. i 3. Uczniowie słuchają podcastu i wykonują ćwiczenie.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie zadanie 4. i przedstawiają na forum klasy wyniki pracy.

  • Nauczyciel mówi uczniom, że zna kogoś, kto kompulsywnie robi zakupy. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przygotowują listę rad mających pomóc tej osobie w dokonywaniu rozsądnych decyzji zakupowych.

  • Zadaniem uczniów jest uporządkowanie zaleceń od najważniejszego do najmniej ważnego. Nauczyciel moderuje dyskusję. 

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pytają o wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie słów związanych z przecenami w sklepach oraz z psychologicznym aspektem zakupów? 

  • Czy uczniowie potrafią opisać zachowanie kupujących różnego typu?

  • Czy uczniowie potrafią zastosować słownictwo dotyczące zakupów oraz odpowiednie struktury gramatyczne, by udzielić komuś rad, w jaki sposób kupować rozsądnie i odpowiedzialnie?

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z ilustracją połączona z rozwiązaniem ćwiczeń. 

  • Praca w grupach – charakterystyka typów kupujących lub przygotowanie listy zaleceń dotyczących rozsądnego podejmowania decyzji zakupowych.