Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: La magia de las rebajas
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie słownictwo związane z przecenami oraz z psychologicznym (emocjonalnym) aspektem robienia zakupów;
stosuje odpowiednie słownictwo dotyczące zakupów, by scharakteryzować różne typy kupujących;
stosuje odpowiednie struktury gramatyczne i słownictwo, by udzielić rad dotyczących podejmowania rozsądnych decyzji zakupowych.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład,
Formy zajęć:
praca w parach,
miniprezentacje,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przysłowie lo barato sale caro i prosi, by uczniowie domyślili się jego znaczenia i je wyjaśnili.
Nauczyciel wprowadza słowo rebajas, nawiązuje do przysłowia (wprowadza treść ciekawostki) i pyta uczniów, czy kupują w czasie przecen.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, czy emocje wpływają na wybory, których dokonujemy w sklepie.
Nauczyciel pyta, czy uczniowie potrafią wskazać jakieś emocje, które decydują o naszych zachowaniach konsumenckich. Zapisuje ich nazwy na tablicy.
Nauczyciel wyjaśnia, że w tekście źródłowym pojawią się wskazówki dotyczące rozsądnego robienia zakupów. Uczniowie czytają tekst i decydują, które wskazówki się w nim pojawiły (polecenie 1.).
Uczniowie, pracując z tekstem w parach, wykonują polecenia 2. i 3., by utrwalić słownictwo z tekstu.
Nauczyciel przypisuje każdemu uczniowi (lub parze uczniów) jedno słówko z kącika słownictwa. Na podstawie zdjęcia i przykładu mają zaproponować polskie tłumaczenie słowa i przykładu. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy, nauczyciel poprawia błędy.
W celu utrwalenia słownictwa, uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.
Nauczyciel wyjaśnia, że stany emocjonalne, które wyrażamy za pomocą struktury estar+adjetivo można nazwać za pomocą rzeczownika. Pokazuje na grafice przykłady.
Uczniowie wykonują pod kierunkiem nauczyciela polecenie 5.
Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej z grup jest przedstawienie przykrej sytuacji, która spotkała ich w związku z zakupami i obniżkami. Uczniowie mogą odwołać się do własnych doświadczeń lub przedstawić wymyśloną sytuację.
Po prezentacjach nauczyciel zadaje pytanie, na jakie typy kupujących możemy podzielić konsumentów. Pod kierunkiem nauczyciela odbywa się burza mózgów.
Nauczyciel prosi uczniów, by wspólnie wysłuchali podcastu, wynotowali 3 typy kupujących, o których jest w nim mowa oraz zrobili notatki pozwalające na scharakteryzowanie każdej z grup.
Nauczyciel zapisuje wnioski z notatek na tablicy.
Uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3 w celu utrwalenia słownictwa.
Uczniowie wykonują indywidualnie zadanie 4., po czym przedstawiają swoje rady na forum klasy.
Alternatywnie nauczyciel dzieli uczniów na 3 zespoły, którym przydziela zadania 1., 2. i 3. Uczniowie słuchają podcastu i wykonują ćwiczenie.
Uczniowie wykonują indywidualnie zadanie 4. i przedstawiają na forum klasy wyniki pracy.
Nauczyciel mówi uczniom, że zna kogoś, kto kompulsywnie robi zakupy. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przygotowują listę rad mających pomóc tej osobie w dokonywaniu rozsądnych decyzji zakupowych.
Zadaniem uczniów jest uporządkowanie zaleceń od najważniejszego do najmniej ważnego. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pytają o wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie słów związanych z przecenami w sklepach oraz z psychologicznym aspektem zakupów?
Czy uczniowie potrafią opisać zachowanie kupujących różnego typu?
Czy uczniowie potrafią zastosować słownictwo dotyczące zakupów oraz odpowiednie struktury gramatyczne, by udzielić komuś rad, w jaki sposób kupować rozsądnie i odpowiedzialnie?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z ilustracją połączona z rozwiązaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – charakterystyka typów kupujących lub przygotowanie listy zaleceń dotyczących rozsądnego podejmowania decyzji zakupowych.