Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Hoy hace sol y el cielo está despejado
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
l) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego.
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna oraz stosuje słownictwo związane ze zjawiskami atmosferycznymi;
stosuje wyrażenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi przy użyciu odpowiednich czasowników;
analizuje informacje na temat pogody zawarte w tekstach oraz na mapach pogodowych;
ocenia, które informacje zawarte na ilustracji interaktywnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pogody;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
poszerza swoją wiedzę na temat geografii Hiszpanii, poznając nowe miasta.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne,
strategie pamięciowe,
strategie kompensacyjne,
strategie metapoznawcze,
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
ilustracja interaktywna,
słuchanie,
czytanie,
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca całą klasą,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku,
zeszyt przedmiotowy,
rzutnik.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, z jaka pogodą kojarzy im się Hiszpania. Następnie mówi o zróżnicowanym klimacie Hiszpanii i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.
3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na wyrażenia opisujące pogodę.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie cech charakterystycznych wpisu na forum (z uwzględnieniem typowych zwrotów po hiszpańsku).
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, który wpis jest najbardziej pomocny.
Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali stwierdzić, które z podkreślonych wyrażeń mają przeciwne znaczenie (hace frío/hace calor; está nublado/está despejado).
2. Grafiki oraz kącik gramatyczny.
Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym.
Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli jakieś podobieństwa w przedstawionych wyrażeniach, a następnie tłumaczy każde z nich.
Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym, nauczyciel zwraca uwagę na odmianę czasowników llover i nevar.
Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia. Pierwsze polecenie uczniowie mogą robić w parach, drugie indywidualnie
3. Multimedium.
Uczniowie rozwiązują zadanie wprowadzające, pracują całą klasą.
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną oraz wskazuje miasta na mapie i pyta uczniów, czy słyszeli o nich wcześniej. Uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia związane z tym miastami burza mózgów).
Przy pomocy rzutnika nauczyciel wyświetla więcej zdjęć z podanych miast.
Uczniowie analizują zawartość ilustracji interaktywnej, a następnie wykonują zadania do multimedium.
4. Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, które umożliwiają uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Po wykonaniu ćwiczenia 2. uczniowie po jego wykonaniu mogą w parach zadawać sobie podane pytania. Następnie nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie jednego minidialogu.
Podczas wykonywania ćwiczenia 6. oraz 8. nauczyciel może ponownie wyświetlić na rzutniku zdjęcia czterech nowych miast, które są na mapie: Zaragoza, Valencia, Oviedo i Málaga.
Po wykonaniu ćwiczenia 8. uczniowie mogą porównać swoje opisy z opisami kolegów, którzy wybrali to samo miasto.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak zapytamy, jaka jest pogoda?
Jakiego czasownika użyjemy, żeby powiedzieć, że niebo jest zachmurzone, a jakiego, żeby powiedzieć, że świeci słońce?
Jakie miasta Hiszpanii dzisiaj poznaliśmy?
Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy zjawisk atmosferycznych i umiem je zastosować w wypowiedziach.
Potrafię zapytać o pogodę.
Znam nazwy kilku miast w Hiszpanii oraz potrafię zlokalizować je na mapie.
Praca domowa:
Uczniowie wybierają jedno miasto, które poznali, pracując z ilustracją interaktywną. Ich zadaniem jest sprawdzenie pogody w tym mieście i jej opisanie. Zadaniem dla chętnych jest wyszukanie informacji o miastach, które poznali uczniowie i podzielenie się nimi z kolegami/koleżankami na następnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
karteczki z wyrażeniami służącymi do opisu pogody i ich przedstawienia na ilustracjach
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.