Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Hoy hace sol y el cielo está despejado

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

l) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4) znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego.

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna oraz stosuje słownictwo związane ze zjawiskami atmosferycznymi;

  • stosuje wyrażenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi przy użyciu odpowiednich czasowników;

  • analizuje informacje na temat pogody zawarte w tekstach oraz na mapach pogodowych;

  • ocenia, które informacje zawarte na ilustracji interaktywnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pogody;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • poszerza swoją wiedzę na temat geografii Hiszpanii, poznając nowe miasta.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne,

  • strategie pamięciowe,

  • strategie kompensacyjne,

  • strategie metapoznawcze,

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

  • ilustracja interaktywna,

  • słuchanie,

  • czytanie,

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca całą klasą,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z możliwością odtwarzania dźwięku,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • rzutnik.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

2. Nauczyciel pyta uczniów, z jaka pogodą kojarzy im się Hiszpania. Następnie mówi o zróżnicowanym klimacie Hiszpanii i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.

3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na wyrażenia opisujące pogodę.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie cech charakterystycznych wpisu na forum (z uwzględnieniem typowych zwrotów po hiszpańsku).

  • Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, który wpis jest najbardziej pomocny.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali stwierdzić, które z podkreślonych wyrażeń mają przeciwne znaczenie (hace frío/hace calor; está nublado/está despejado).

2. Grafiki oraz kącik gramatyczny.

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli jakieś podobieństwa w przedstawionych wyrażeniach, a następnie tłumaczy każde z nich.

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym, nauczyciel zwraca uwagę na odmianę czasowników llovernevar.

  • Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia. Pierwsze polecenie uczniowie mogą robić w parach, drugie indywidualnie

3. Multimedium.

  • Uczniowie rozwiązują zadanie wprowadzające, pracują całą klasą.

  • Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną oraz wskazuje miasta na mapie i pyta uczniów, czy słyszeli o nich wcześniej. Uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia związane z tym miastami burza mózgów).

  • Przy pomocy rzutnika nauczyciel wyświetla więcej zdjęć z podanych miast.

  • Uczniowie analizują zawartość ilustracji interaktywnej, a następnie wykonują zadania do multimedium.

4. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, które umożliwiają uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 2. uczniowie po jego wykonaniu mogą w parach zadawać sobie podane pytania. Następnie nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie jednego minidialogu.

  • Podczas wykonywania ćwiczenia 6. oraz 8. nauczyciel może ponownie wyświetlić na rzutniku zdjęcia czterech nowych miast, które są na mapie: Zaragoza, Valencia, OviedoMálaga.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 8. uczniowie mogą porównać swoje opisy z opisami kolegów, którzy wybrali to samo miasto.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak zapytamy, jaka jest pogoda?

  • Jakiego czasownika użyjemy, żeby powiedzieć, że niebo jest zachmurzone, a jakiego, żeby powiedzieć, że świeci słońce?

  • Jakie miasta Hiszpanii dzisiaj poznaliśmy?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy zjawisk atmosferycznych i umiem je zastosować w wypowiedziach.

  • Potrafię zapytać o pogodę.

  • Znam nazwy kilku miast w Hiszpanii oraz potrafię zlokalizować je na mapie.

Praca domowa:

Uczniowie wybierają jedno miasto, które poznali, pracując z ilustracją interaktywną. Ich zadaniem jest sprawdzenie pogody w tym mieście i jej opisanie. Zadaniem dla chętnych jest wyszukanie informacji o miastach, które poznali uczniowie i podzielenie się nimi z kolegami/koleżankami na następnej lekcji.

Materiały pomocnicze:

karteczki z wyrażeniami służącymi do opisu pogody i ich przedstawienia na ilustracjach

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.