Imię i nazwisko autorki:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny, j. hiszpański

Temat zajęć:

A qué hora empiezas las clases?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

5. życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. 

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

  1. określa główną myśl tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

  5. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje i pyta o godzinę;

  • opisuje plan dnia uwzględniając godzinę i pory dnia;

  • stosuje i odmienia czasowniki opisujące ruch, aby powiedzieć o czynnościach dnia codziennego.

Cele motywacyjne

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania:

Burza mózgów; opis wyjaśniający; animacja; słuchanie, czytanie; drama, odwrócona klasa.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilku uczniom: Qué tal?”/ „Cómo estás?”.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, dlaczego restauracje są zamknięte w godzinach południowych. Podpowiada im, że chodzi o odpoczynek. Następnie zapoznaje ich z ciekawostką na temat lekcji.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy

  • Nauczyciel czyta tekst oraz prosi uczniów o powtórzenie.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i wykonują polecenia z nim związane.

  1. Grafiki oraz kącik gramatyczny

  • Kącik gramatyczny może posłużyć do nauki w formie odwróconej klasy. Uczniowie w domu (lub na lekcji) zapoznają się z grafikami oraz słownym zapisem godzin. Następnie samodzielnie starają się dostrzec zasady mówienia o godzinach. Nauczyciel wspomaga uczniów poprzez pytania pomocnicze: jakie różnice istnieją w zapisie godziny 10:20 i 14:55?

  • Na przećwiczenie mówienia o godzinach, nauczyciel wypisuje na tablicy godziny 12:20, 15:00, 18:50 i prosi uczniów o zapis słowny tych godzin.

  • Uczniowie zapoznają się z pozostałymi zagadnieniami kącika gramatycznego, a następnie rozwiązują polecenia z nim związane.

  1. Multimedium

  • Uczniowie zapoznają się z grą interaktywną.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie kilku godzin, które pojawiają się w grze. Nauczyciel może pomóc uczniom wyświetlając lub zapisując te godziny oraz prosi uczniów o ich przeczytanie.

  • Uczniowie rozwiązują polecenia związane z grą interaktywną.

  1. Część ćwiczeniowa

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności – od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Nauczyciel prosi uczniów o odegranie scenki sytuacyjnej w danym miejscu, np. na stacji autobusowej. Uczniowie mają za zadanie wykorzystać słownictwo oraz wyrażenia zapamiętane na lekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • jakich wyrażeń użyjecie, aby zapytać o godzinę?;

  • jakich wyrażeń użyjecie, aby powiedzieć o rozkładzie godzinowym dnia?

Praca domowa:

Stwórz harmonogram tygodnia, uwzględniając godziny i dni tygodnia. 

Materiały pomocnicze:

Film o godzinach. Na wprowadzenie do tematu lekcji lub na zakończenie zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.