Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Qu'est‑ce qu'il y a dans ta trousse ?

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje nazwy przyborów szkolnych,

  • określa kolor przedmiotów z uwzględnieniem ich rodzaju i liczby,

  • wskazuje właściciela przedmiotów, stosując zaimki przymiotne dzierżawcze w pierwszej, drugiej i trzeciej osobie liczby pojedynczej.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do nauki kolorów, co pozwoli im na bardziej szczegółowy opis: osób, miejsc, przedmiotów etc.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, praca z ilustracją interaktywną, tabele leksykalne i gramatyczne)

  • strategie kognitywne (grupowanie, parowanie, dopasowywanie, pytania testowe, wybór prawidłowej opcji w tekście, prawda‑fałsz)

  • strategie społeczne (współpraca z innymi uczniami)

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis, czytanka

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

przybory szkolne należące zarówno do nauczyciela, jak i do uczniów, tablica interaktywna, tablety lub dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Kiedy uczniowie przygotują się do lekcji, nauczyciel przechadza się po klasie z kilkoma przyborami w rękach i wybranym uczniom pokazuje dany przedmiot z pytaniem np.: As‑tu un stylo ? Zadaniem uczniów jest domyślenie się, o co pyta nauczyciel na podstawie okazywanego rekwizytu. Zapytani uczniowie odpowiadają prostym zdaniem: Oui, j’ai un stylo/Non, je n’ai pas de stylo.

Faza realizacyjna:

Praca z leksyką: nauczyciel prosi uczniów, aby w ciszy zapoznali się z grafiką przedstawiającą rozmaite przybory szkolne. Następnie uczniowie proszeni są o nazwanie jak największej liczby przyborów szkolnych, jakie posiadają.

Praca z tekstem: uczniowie w ciszy zapoznają się z czytanką i w parach rozwiązują ćwiczenia do niej. Celem przećwiczenia fonetyki, nauczyciel może poprosić kilu uczniów o odczytanie kwestii na głos.

W dalszej kolejności nauczyciel wraz z uczniami analizuje tabelę dotyczącą kolorów i ich zachowania w stosunku do liczby i rodzaju rzeczownika. Następnie nauczyciel zapoznaje uczniów z tabelą dotyczącą zaimków przymiotnych dzierżawczych. Aby połączyć te wiadomości, prowadzący/a prosi uczniów, aby opowiedzieli o przyborach szkolnych swoich i swoich kolegów oraz koleżanek (C'est mon stylo noir, c'est ton stylo bleu, c'est son stylo rouge etc.).

Na koniec tej fazy lekcji uczniowie pracują w parach, zapoznając się z ilustracją interaktywną. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia do materiału multimedialnego.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczeń na tablicy interaktywnej. Zadaniem pozostałych uczniów jest kontrolowanie, czy zadanie zostało wykonane prawidłowo.

Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje kilka pytań, na które uczniowie odpowiadają chóralnie, np.:

  • Qui a un stylo bleu ? (część uczniów odpowiada chórem: J'ai un stylo bleuc'est mon stylo., a pozostali następnie: Je n'ai pas de stylo bleu.).

Przykładowe pytania:

  • Qui a un cahier vert ?

  • Qui a des crayons de couleurs ?

  • Qui a une colle ?

  • Qui a des ciseaux violets ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8.

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja interaktywna może posłużyć jako inspiracja do wykonania pracy domowej. Może zostać także wykorzystana do powtórki kolorów i przyborów szkolnych na wyższych etapach nauki.