Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Matyja

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Las enfermedades de la civilización/Choroby cywilizacyjne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A2

Podstawa programowa:

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

  1. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje obywatelskie;

  5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • używa w wypowiedziach nazw chorób cywilizacyjnych oraz nazw lekarzy specjalistów;

  • opisuje przyczyny chorób cywilizacyjnych.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia tematem zdrowia oraz chorób cywilizacyjnych;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami znanymi uczniom z codziennego życia (np. problemy zdrowotne);

  • zachęcenie ucznia do rozmowy na temat chorób cywilizacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (zastosowanie materiałów wizualnych i dźwiękowych);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (opowiadanie o swoich doświadczeniach);

  • strategie afektywne (motywowanie do wyrażania własnego zdania).

Metody/techniki nauczania:

  • praca z materiałem dźwiękowym,

  • praca z materiałem graficznym,

  • praca z tekstem,

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku, zadaje pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel zapowiada temat lekcji oraz pyta uczniów, czy wiedzą, co oznacza termin las enfermedades de la civilización. Następnie nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i dodaje kilka własnych przykładów.

  3. Nauczyciel przedstawia cele lekcji i ciekawostkę.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie wprowadzające dotyczące przyczyn powstawania chorób cywilizacyjnych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie indywidualnie polecenia 1., a następnie w parach poleceń 2. i 3.

  • Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza słownictwo dotyczące chorób cywilizacyjnych oraz nazwy lekarzy specjalistów.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenie 4.

  • Nauczyciel przedstawia zagadnienia gramatyczne i prosi uczniów o samodzielne wykonanie polecenia 5.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające i dodatkowo pyta uczniów, czy wiedzą, jak w języku hiszpańskim określa się lekarzy specjalistów.

  • Nauczyciel omawia mapę pojęć i odtwarza nagrania będące jej częścią.

  • Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne wykonanie poleceń 1. i 2.

  • Następnie uczniowie w parach wykonują polecenie 3.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do podsumowania, jakie nowe słowa zapamiętali oraz pyta, z pomocy jakich lekarzy specjalistów korzystają oni lub członkowie ich rodzin.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań z części Sprawdź się.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Czy potrafisz wymienić kilka nazw chorób cywilizacyjnych?

  • Czy potrafisz powiedzieć, do jakiego lekarza powinna się udać osoba, która cierpi na którąś z tych chorób?

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel ocenia stopień osiągnięcia każdego z celów ze szczególnym uwzględnieniem opanowania słownictwa oraz umiejętności zastosowania wprowadzonych treści gramatycznych.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel może wykorzystać grafiki Pawła Kuczyńskiego ilustrujące problemy współczesności. 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą samodzielnie analizować mapę pojęć i wynotowywać słowa, które są dla nich niejasne.