Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Hay un centro comercial cerca?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy miejsc w mieście;
lokalizuje i nazywa miejsca na mapie;
formułuje pytania o obecność miejsc w pobliżu;
pyta, jak dojść w różne miejsca;
określa odległość, używając odpowiednich zwrotów;
stosuje poprawnie czasowniki i przyimki w wyrażeniach służących do wskazywania drogi;
reaguje ustnie na pytania dotyczące drogi;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i animacji są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. pytania o drogę i jej wskazywania, tłumaczenia koledze z klasy, gdzie się mieszka;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z animacją i dramą.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
- strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
animacja, słuchanie, czytanie, drama, opis wyjaśniający
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedyś byli w Hiszpanii oraz czy używali mapy do przemieszczania się po mieście. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. W tym czasie nauczyciel może wyświetlać na rzutniku mapy miast, które pojawiają się w ciekawostce, np. Toledo i Barcelony dla porównania.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy miejsc w mieście oraz wyrażenia służące do wskazywania drogi.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali te nazwy i wyrażenia w dwóch kategoriach.
c. Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do tekstu: Quién habla en el diálogo?; Dónde están estas personas?; Qué quieren saber?
d. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
e. Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel prosi uczniów, aby w parach poszukali w tekście innych wyrażeń, które łączą się z czasownikami z tego ćwiczenia. Prosi ich również, aby zwrócili uwagę, czy pojawiają się jakieś inne czasowniki, które mogą być pomocne przy wskazywaniu drogi, a nie pojawiły się w tym ćwiczeniu.
f. Po wykonaniu ćwiczenia 3. nauczyciel pyta, jak w języku polskim nazywają się te miejsca.
Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z nazwami miejsc w mieście.
b. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają te miejsca i czy je odwiedzają czasem lub często. Następnie pyta, które z tych wyrazów brzmią podobnie w języku polskim.
c. Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
d. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami służącymi do wskazywania drogi.
e. Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
f. Uczniowie zapoznają się z grafiką i wykonują ćwiczenie 6. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby wybrali jedno z poznanych miejsc i zadali pytanie jednemu z kolegów: Hay … cerca? Uczeń odpowiada na pytanie, wykorzystując poznane wyrażenia.
Multimedium.
a. Uczniowie zapoznają się z multimedium.
b. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
c. Nauczyciel może ponownie odtworzyć animację na rzutniku i zatrzymywać po każdym pytaniu. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytanie i opisać drogę. Ćwiczenie może być wykonane pisemnie lub ustnie. Uczniowie w parach zadają sobie pytania o miejsca przedstawione na mapie i odpowiadają na nie.
d. Zadanie 8. może zostać wykonane ustnie z wykorzystaniem dramy. Uczniowie mają przedstawić krótką scenkę: jedna osoba pyta o drogę, a druga ją wskazuje.
Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, które umożliwiają uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Mapa dołączona do zadań nr 5 i 7 może służyć do ćwiczenia zadawania pytań i wskazywania drogi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie znamy miejsca w mieście?
Jakich zwrotów używamy, kiedy pytamy o drogę?
Jakich zwrotów używamy, kiedy wskazujemy drogę?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy miejsc w mieście.
Potrafię zapytać o obecność i lokalizację danego miejsca.
Potrafię wskazać drogę.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie pisemnie wskazać drogę ze szkoły do swojego domu. Jeśli jeździ do szkoły autobusem - drogę z przystanku do domu.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami miejsc w mieście i ich zdjęciami
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.